Stort engasjement på temamøte om inkludering og deltakelse blant unge

Hvorfor står flere unge i Færder utenfor arbeid og utdanning, sammenlignet med resten av Vestfold og landet? Og hvordan kan vi skape et samfunn der flere barn og unge deltar? Dette var tema da Færder kommune inviterte til åpent møte om samfunnsmål 2 i kommuneplanens samfunnsdel: Økt inkludering og deltakelse blant barn, ungdom og unge voksne.

Trygve Egenes, leder av hovedutvalg for oppvekst, kultur og levekår. - Klikk for stort bildeTrygve Egenes, leder av hovedutvalg for oppvekst, kultur og levekår.

Velkommen og innledning

Trygve Egenes, leder av hovedutvalg for oppvekst, kultur og levekår, ønsket deltakerne velkommen. Deretter presenterte kommuneplanlegger Tron Myrén kommuneplanens plan- og styringssystem.  Han snakket om økonomisk omstilling om "kommune 3.0", som handler om samarbeid mellom innbyggere, frivillige, næringsliv og kommunen. Dette samarbeidet er viktig for å utvikle gode tjenester og lokalsamfunn.

Utfordringer i Færder

Myrén viste tall som viser at Færder har flere unge mellom 25 og 29 år som står utenfor arbeid og utdanning, sammenlignet med resten av Vestfold og landet. Han viste også at det er forskjeller mellom ulike områder i kommunen når det gjelder levekår.

Fokus på samfunnsmål 2

Møtet handlet om samfunnsmål 2 i kommuneplanen: Økt inkludering og deltakelse blant barn, ungdom og unge voksne. Deltakerne fikk se målene og strategiene, og jobbet deretter i grupper for å komme med forslag og innspill. Helena Bisgaard, rådgiver for frivillighet, ledet arbeidet med å samle inn innspill – både gjennom en digital undersøkelse og gruppearbeid.

Deltakere på temamøte. - Klikk for stort bildeDeltakere på temamøtet.

Viktigheten av fellesskap

Det var stort engasjement blant deltakerne. Mange snakket om hvor viktig fellesskapet er, og at det må styrkes. Flere mente at samfunnet har blitt mer individfokusert, og at dette har svekket fellesskapet.

Fra venstre: Nusrin (10. klasse Borgheim ungdomsskole og sitter i ungdomsrådet), Alva, Adrian og Max (går alle i 8. klasse sitter i elevrådet på Tjøme ungdomsskole). - Klikk for stort bildeFra venstre: Nusrin (10. klasse Borgheim ungdomsskole og sitter i ungdomsrådet), Alva, Adrian og Max (går alle i 8. klasse sitter i elevrådet på Tjøme ungdomsskole).

Hva kan være årsaker til utenforskap?

Deltakerne nevnte flere mulige årsaker til at noen unge faller utenfor skole, utdanning og arbeid:

  • Mangel på tilhørighet
  • Lav skolemotivasjon
  • Lite foreldreinnflytelse
  • Utfordringer med psykisk helse

Skole og barnehage er viktige

I den digitale undersøkelsen svarte flertallet at skole og barnehage er de viktigste stedene for å utjevne sosiale forskjeller blant barn og unge.

Alle innspill fra møtet blir tatt med i en felles rapport og videre inn i arbeidet med samfunnsdelen.

Kommuneplanens samfunnsdel er på høring