Testet gassdrevet lastebil

BiogasslastebilThomas Kristiansen i avdelingen for utedrift har i vinter testet en biogassdrevet lastebil for kommunen. Det neste han kunne tenke seg å prøve er en elektrisk feiebil.

Den ser helt vanlig ut, men i sitt indre skjuler denne lastebilen en god nyhet for klimaet.

Driftsavdelingen har i vinter testet ut en lastebil av det litt spesielle slaget. Den kjører nemlig på biogass, som er laget av matavfall og husdyrgjødsel fra området vårt. Dermed er den et godt bidrag til å få ned klimagassutslippene fra tungtransporten.

Den er egentlig knallgod å kjøre. Men den har nok litt umoden teknologi ennå, sier Thomas Kristiansen i utedriftavdelingen.

Når han kjører langs veien forteller han at bilen oppfører seg som alle andre lastebiler. Men når han skal ta utstyr av og på bak styrhuset er det lett å kvele motoren. Hydraulikken krever nemlig litt høyere turtall enn han er vant med fra vanlige lastebiler som går på fossilt drivstoff.

I løpet av noen uker i februar og mars testet de den ut. Da fikk de også sett hvordan den klarte seg en morgen da det var seks kuldegrader. Det gikk helt fint, får vi vite av Kristiansen.

Biogassen måtte man til Kilen i Tønsberg for å fylle. Skulle testsjåføren få valget, ville han gjerne hatt en fyllestasjon et sted ute på øyene.

Utvikles stadig

Biogassen lages ved avfallsanlegget på Taranrød like nord for Tønsberg by. Gassen som selges i Kilen er av typen komprimert biogass. På Borgeskogen i Sandefjord finnes det en fyllestasjon som tilbyr flytende biogass. Den flytende biogassen har større energitetthet og er veien biogassbransjen ønsker å gå i fremtiden.

Biogass brukes i dag blant annet av Vesars søppelbiler, og kan være godt egnet for flere typer større kjøretøy. Samtidig forbedres batterikapasiteten for elektriske kjøretøy. Visste du for eksempel at i år skal Volvo starte serieproduksjon av elektriske lastebiler og trekkvogner?

Gasslastebil løfter container Mens det skjer en rivende utvikling innen flere teknologier kan det være vanskelig å bestemme seg for hva vi som kommune ønsker å kjøpe inn selv. Derfor var det fint at det finnes en utlånsordning for fossilfrie maskiner og større kjøretøy som Færder kunne benytte seg av. Ordningen går under navnet Fossilfrie maskiner, og er tilgjengelig for kommuner i Vestfold og Telemark, Viken og Oslo.
Her kan du se hva slags kjøretøy og maskiner som kan lånes ut.

Feiebil neste?

Nå som våren er her for fullt, kunne gjerne testsjåfør Kristiansen tenkt seg å prøve ut en elektrisk feiebil hvis det er mulig.

Fra utlånsordningen får kommunen vite at de i mai får tilgang til å teste en elektrisk feiebil. Den skal være på fem kubikkmeters kapasitet med det ordningen betegner som «lovende spesifikasjoner». Dermed står Færder på venteliste for å prøve også dette.