Ungdomsrådet i Færder ønsker et tettere samarbeid med andre ungdomsråd

Ungdomsrådet og ordfører - Klikk for stort bildeFra venstre: Marielle Øvrevik Dahl, leder av Ungdområdet, Jon Sanness Andersen, ordfører og Alysa Eborseremeh Lien, nestleder i Ungdomsrådet.

Ungdomsrådet i Færder inviterte ordfører Jon Sanness Andersen til møte for å fremme ønske om deltakelse på ungdomskonferanser for å treffe andre ungdomsråd i inn- og utland.

Ungdomsrådet er nemlig invitert til to konferanser i år; Ungdommenes Folkemøte i Danmark hvor åtte nordiske land møtes med formål om et bedre samarbeid på tvers av landegrensene, og Ungdomskonferanse i Vefsn kommune som var årets ungdomskommune i 2021 fordi de utmerket seg spesielt i sitt arbeid med unges rett til medvirkning i egen kommune. Ungdomsrådet, representert ved leder Marielle Øvrevik Dahl, og nestleder, Alysa Eborseremeh Lien, håper de får mulighet til å sende noen av sine medlemmer til konferansene;

Vi har mye å lære av hverandre på tvers av kommuner og landegrenser. En tettere dialog med andre ungdomsråd ville vært veldig positivt for å få kunnskap og tips om tiltak vi kan gjøre i vår kommune.

Om Ungdomsrådet kan delta på konferansene får de svar på etter at saken er tatt opp i Formannskapet.

At Ungdomsrådet tar initiativ til å snakke med meg setter jeg stor pris på. God dialog skaper et godt politisk klima. Fortsett med det, sier ordfører.

Forslag om nytt navn for Tjøme ungdomsskole

Ordfører hadde også en sak han ville ta opp med Ungdomsrådet under møtet. I forbindelse med restaureringen av Tjøme ungdomsskole stiller han spørsmål om skolen også burde få nytt navn, som for eksempel Haug ungdomsskole. De andre ungdomsskolene i kommunen har navn assosiert med stedsnavnet de ligger i; Borgheim ungdomsskole og Teigar ungdomsskole. Øvrevik Dahl og Eborseremeh Lien tar innspillet med seg til ungdområdet for å høre hva ungdomsrådet mener om navn og eventuelt endring av navn når de skal møtes på den nyrestaurerte ungdomsskolen 11. april.

Utviklingsdag

Ungdomsrådet ligger ikke på latsiden når det gjelder å tilegne seg ny kunnskap. 21. mars hadde de en heldags utviklingsdag for å jobbe med egne saker og det ungdomsrådet er opptatt av å fremme i Færder kommune.

Ungdomsrådet fikk også besøk av Det Europeiske Wergelandsenteret (EWC) som er et ressurssenter for opplæring i demokratisk medborgerskap, menneskerettigheter og interkulturell forståelse. EWC ønsker et tettere samarbeid med Fredrikstad, Drammen og Færder ungdomsråd, og de har derfor mottatt invitasjoner til deltakelse på demokrativerksted på Utøya hvor de sammen kan reflektere og lære om demokrati og medborgerskap.

Ungdomsrådet - Klikk for stort bildeFra venstre: Eirik Ødegård Ingebrigtsen, Linus Skjelland, Marielle Øvrevik Dahl, Mahira Karim (EWC), Anette Malme (koordinator for ungdomsrådet), Alysa Eborseremeh Lien, Sibell Lia Haaseth, Arseima Amanuel Gebreyesus.