Vil kutte alle egne utslipp

Fra Los Angeles til Longyearbyen – og Færder. Kommuner verden over er med på klimakampanjen Race to Zero. Færder kommune gjør det for å vise hva som er mulig og, ikke minst, at det er mulig.

Neste uke starter klimatoppmøtet i Glasgow – kalt COP 26 – der verdens land og ledere samles for å begrense den globale oppvarmingen. Kampanjen kommunen nå er med på er ett av flere tiltak som kan være med på å skape et påtrykk for å få ting til å skje.

I filmen nedenfor kan du se hva ordførerne i en del av de norske deltakerkommunene sier om klimaarbeidet deres. En av dem du møter i filmen er Færders ordfører Jon Sanness Andersen.

24 norske kommuner er med i Race to Zero, og alle har mål om å kutte sine egne utslipp med 100 prosent innen 2040. Før Færder ble med i kampanjen hadde kommunen et mål om å kutte klimagassutslippene med 90 prosent innen 2030. De siste ti prosentene blir vanskeligere å få til, men som du ser i videoen har ordføreren troen på at dette er mulig.

– Byer og kommuner har en sentral rolle i å nå de globale klimamålene. Men det er også en forventning om at staten må sette seg store mål. Da er det bra at mange norske kommuner er med, sa Henrik Hallgrim Eriksen da Race to Zero ble sparket i gang 14. oktober. Han er Norges forhandlingsleder på toppmøtet i Glasgow.

Klima- og energiplan for Færder kommune

Her kan du se hva Færder kommune jobber med for å kutte klimagassutslippene sine:

Klima- og energiplan for Færder kommune - Handlingsplan for 2021-2025 (PDF, 20 MB)

Rapport om klimaendringene

I august kom FNs klimapanel (IPCC) med en ny rapport om klimaendringene. Hovedfunnene fra rapporten kan du lese om på Miljødirektoratets nettside.