Årsplan Hårkollen barnehage

8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Kjennetegn på vårt pedagogiske innhold:

  • Vurderingen av siste barnehageår og hvordan dette har betydning for årets planer
  • Barnehagens ulike tiltak i forhold til samfunnsmandatet
  • Spesielle tema og satsingsområder i arbeid med barna
  • Barnehagens organisering og struktur

Planlegging

  • Barnas trivsel og utvikling er i fokus
  • Planene synliggjør hva vi gjør, begrunnelser for valget og hvordan vi gjennomfører
  • Er tilpasset de ulike aldersgruppene og deres forutsetninger, og synliggjør progresjon
  • Planene bidrar til å utjevne sosiale forskjeller på kort og lang sikt
  • Planene er dynamiske slik at tidsaktuelle temaer, barns innspill og kreativitet kan ivaretas

Årsplan

  • Årsplanen er et arbeids- og styringsverktøy redskap barnehagens personale
  • Årsplanen er et utgangspunkt for foreldrenes mulighet til å kunne påvirke innholdet i barnehagen.
  • Årsplanen informerer om barnehagens pedagogiske arbeid til eier, administrasjonen i kommunen, barnehagens samarbeidsparter og andre interesserte.
  • Årsplanen sammen med andre planer sikrer at barnehagetilbudet er i samsvar med vårt samfunnsmandat.

Vurdering

  • Vi gjennomfører UDIR sin foreldreundersøkelse årlig – og setter inn tiltak i lys av resultatene
  •  Vi observerer enkeltbarn og barnegrupper og organiserer ut fra deres behov
  • Vi reflekterer over egen og avdelingens praksis på planleggingsdager, avdelings- og personalmøter
  • Vi har periodeplaner som blir vurdert underveis i perioden, og i etterkant.
  • Vi drøfter og vurderer barnas trivsel og utvikling gjennom foreldresamtaler to ganger i året.
  •  Vi vurderer struktur og systemer fortløpende, og ved slutten av året for å ivareta kontinuitet kvalitet i gjennomføring av det pedagogiske arbeidet

Dokumentasjon

  • Vi synliggjør det barna opplever og lærer gjennom prosjekter og aktiviteter på ulike måter:
  • Skriftlige planer og annen informasjon legges ut på Visma min barnehage
  • Daglige tilbakemeldinger om barnets dag i barnehagen
  • Foreldremøter og foreldresamtaler

 

Tilrettelegging av det almennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

 I Hårkollen barnehage er vi tidlig inne og identifiserer barn som trenger ekstra støtte og hjelp. Vi har en Spesialpedagog ansatt i barnehagen, som støtter og veileder ansatte og foresatte. Barnehagens ansatte jobber også ut ifra et forebyggingsperspektiv, og støtter og styrker barnegruppen ut fra deres forutsetninger og behov.

  • Vi jobber forebyggende ut ifra prinsippet tidlig innsats
  • Vi planlegger og tilrettelegger leke og læringsmiljøet ut ifra barnas alder, interesser og forutsetninger
  • Vi har god struktur og organisering på avdelinger og huset som helhet
  • Vi samarbeider med ulike hjelpeinstanser
  • Vi følger opp spesialpedagogiske vedtak
  • Spesialpedagogen veileder ansatte ved behov
  • Vi bruker alternative kommunikasjonsformer ASK