8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet
Kjennetegn på vårt pedagogiske innhold:
- Vurderingen av siste barnehageår og hvordan dette har betydning for årets planer
- Barnehagens ulike tiltak i forhold til samfunnsmandatet
- Spesielle tema og satsingsområder i arbeid med barna
- Barnehagens organisering og struktur
Planlegging
- Barnas trivsel og utvikling er i fokus
- Planene synliggjør hva vi gjør, begrunnelser for valget og hvordan vi gjennomfører
- Er tilpasset de ulike aldersgruppene og deres forutsetninger, og synliggjør progresjon
- Planene bidrar til å utjevne sosiale forskjeller på kort og lang sikt
- Planene er dynamiske slik at tidsaktuelle temaer, barns innspill og kreativitet kan ivaretas
Årsplan
- Årsplanen er et arbeids- og styringsverktøy redskap barnehagens personale
- Årsplanen er et utgangspunkt for foreldrenes mulighet til å kunne påvirke innholdet i barnehagen.
- Årsplanen informerer om barnehagens pedagogiske arbeid til eier, administrasjonen i kommunen, barnehagens samarbeidsparter og andre interesserte.
- Årsplanen sammen med andre planer sikrer at barnehagetilbudet er i samsvar med vårt samfunnsmandat.
Vurdering
- Vi gjennomfører UDIR sin foreldreundersøkelse årlig – og setter inn tiltak i lys av resultatene
- Vi observerer enkeltbarn og barnegrupper og organiserer ut fra deres behov
- Vi reflekterer over egen og avdelingens praksis på planleggingsdager, avdelings- og personalmøter
- Vi har periodeplaner som blir vurdert underveis i perioden, og i etterkant.
- Vi drøfter og vurderer barnas trivsel og utvikling gjennom foreldresamtaler to ganger i året.
- Vi vurderer struktur og systemer fortløpende, og ved slutten av året for å ivareta kontinuitet kvalitet i gjennomføring av det pedagogiske arbeidet
Dokumentasjon
- Vi synliggjør det barna opplever og lærer gjennom prosjekter og aktiviteter på ulike måter:
- Skriftlige planer og annen informasjon legges ut på Visma min barnehage
- Daglige tilbakemeldinger om barnets dag i barnehagen
- Foreldremøter og foreldresamtaler
Tilrettelegging av det almennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte
I Hårkollen barnehage er vi tidlig inne og identifiserer barn som trenger ekstra støtte og hjelp. Vi har en Spesialpedagog ansatt i barnehagen, som støtter og veileder ansatte og foresatte. Barnehagens ansatte jobber også ut ifra et forebyggingsperspektiv, og støtter og styrker barnegruppen ut fra deres forutsetninger og behov.
- Vi jobber forebyggende ut ifra prinsippet tidlig innsats
- Vi planlegger og tilrettelegger leke og læringsmiljøet ut ifra barnas alder, interesser og forutsetninger
- Vi har god struktur og organisering på avdelinger og huset som helhet
- Vi samarbeider med ulike hjelpeinstanser
- Vi følger opp spesialpedagogiske vedtak
- Spesialpedagogen veileder ansatte ved behov
- Vi bruker alternative kommunikasjonsformer ASK