Årsplan Hårkollen barnehage

1 Innledning

Siden 70-tallet har barnehagens betydning som helsefremmende arena vært stadig økende, både fordi flere barn går i barnehage og fordi innholdet i økende grad er utviklingsstøttene. De aller fleste barn går i barnehage. Barnehagen er ikke lenger kun et sted barn oppholder seg mens mor og far er på arbeid, men barnehagen har også et selvstendig ansvar for å bidra til barnets utvikling. Rammeplanen for barnehage har tydelige forventninger til et leke- og læringsstøttene innhold. Barnehagen skal dekke behov for trygghet, omsorg, lek og danning. Barnehagen skal støtte barnas lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Fordi kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling, er kommunikasjonsstimulering særlig vektlagt. Det samme er utvikling av sosiale og emosjonelle ferdigheter som trengs for å utvikle vennskap og inngå i sosiale relasjoner.

Pedagogisk virksomhet

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet der samfunnsmandatet er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Barnehagen er også første trinn i utdanningsløpet og skal legge grunnlaget for videre utvikling, læring, danning og demokratisk deltakelse.

Færder kommunes kommunale barnehager har som mål å ha høy kvalitet. Kvalitet handler om barnets opplevelse her og nå, og om hvordan barnehagen bidrar til å gi barna gode erfaringer og opplevelser. Kvalitet handler også om kompetanse og ledelse, og om en organisering som gir barnehageansatte tid og rom til barna og tid og rom til kvalitetsutvikling. Barnehagen skal være en del av det store laget rundt barnet. Et tett og godt samarbeid med foreldrene er viktig for kvaliteten.

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Kilde: Lov om barnehager § 1 Formål.

1.1 Kort om Hårkollen barnehage

Hårkollen barnehage ligger sentralt i boligområdet Hårkollen, på østsiden av Nøtterøy. I umiddelbar nærhet har vi flotte naturområder med skog og sjø og strand. Det er ca. 7 km. til Tønsberg sentrum.

Uteområdet

Uteområdet vårt er stort med variert terreng, asfalt, skog, fjell og gress. Uteplassen er delt i soner med tilpasset miljø for ulike aktiviteter og aldersgrupper. Barnehagens omgivelser er svært egnet til tur- og friluftsliv.

Vi har en gapahuk som ligger i nær tilknytning til barnehagen. Avdeling Korvetten er en uteavdeling som bruker denne daglig gjennom året.

 Lokaler

Hårkollen skole holdt til i lokalene frem til sent på nittitallet. Bygningen er renovert og gjort om til barnehage, og fremstår i dag som en moderne barnehage. Barnehagens lokaler er lyse og oversiktlige med store og små rom. areal pr. barn ligger godt over den nasjonale minstenormen. Dette gir oss mange muligheter til å skape varierte og spennende lekesoner og aktiviteter.

Barnehagen har 6 avdelinger. 

Fregatten og Fullriggeren har plass til 18-24 barn over 3 år

Korvetten, som er en utebase: 14 barn over tre år

Briggen: 12 barn under 3 år

Kutteren: 12 barn under 3 år

Barken: 15 barn i alderen 2-3 år.

Sammensetningen av gruppene er varierende fra år til år, avhengig av antall søkere og alder på barna. Gruppene vil i noen få tilfeller også kunne variere noe gjennom året. Dette kan være for å ivareta en barnegruppes behov, eller et enkelt barns behov.

Mer informasjon om , åpningstider, ferie, plandager, barns sykdom og lignende, finnes på kommunes hjemmeside: Hårkollen barnehage - Færder kommune (faerder.kommune.no)

 I tillegg er det planleggingsdag 16.6.2025.

1.2 Barnehagens verdier

Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng.

Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. Barnehagens verdier skal bygge på Barnekonvensjonen. 

Mangfold

Vi har et mangfold av barn fra ulike nasjonaliteter og bakgrunner. Mangfold og gjensidig respekt skal synliggjøres, verdsettes og fremmes. Mangfoldet i barnehagen handler om: forskjeller mellom grupper som barnehagebarna har sin tilhørighet i individuelle forskjellene som gjør alle barn til unike samfunnsmedlemmer Barnehagen skal bruke mangfoldet som en ressurs i det pedagogiske arbeidet. 

 

1.3 Færder kommunes samfunnsmål

Færder kommune har som overordnet mål at barn og unge i kommunen har en trygg og sunn oppvekst som gjør at alle får et voksenliv med deltakelse i samfunns- og arbeidsliv.

1.4 Handlingsplaner

Andre nettressurser  

Det utarbeides sentrale kvalitetsplaner for arbeidet i barnehagene. Kvalitetsutviklingen i det pedagogiske arbeidet finner du i disse publikasjonene: