Helhetlig plan for oppvekst Færder kommune har som mål å utgjøre en positiv forskjell i alle barn og unge menneskers liv. Gjennom optimale oppvekstforhold skal barn og unge få de beste muligheter til å realisere sitt fulle potensial. Kortversjonen av Helhetlig plan for oppvekst finner du her Lytt til podkast om Helhetlig plan for oppvekst Innholdsfortegnelse 1 Forord Åpne dette nivå 2 Bakgrunn for planen 2.1 Politisk bestilling 2.2 Fokus på prosessen og justering av kurs Åpne dette nivå 3 Planens kunnskapsgrunnlag 3.1 FN`s barnekonvensjon 3.2 FNs bærekraftsmål 3.3 Medvirkende barn og unge i sentrum 3.4 Helsefremmende fokus 3.5 Sammenheng mellom Helhetlig Plan for Oppvekst og Helhetlig Plan for Helse Åpne dette nivå 4 Planens faglige grunnlag 4.1 Helsefremmende arbeid 4.2 Empowerment 4.3 Salutogenese – læren om det friske og god helse Åpne dette nivå 5 Planens oppbygging 5.1 Hovedmodell for Helhetlig Plan for Oppvekst i Færder kommune 6 Barn og unge som realiserer sitt fulle potensial Åpne dette nivå 7 Jordsmonnet - viktige vekstbetingelser for barn 7.1 Tilknytning 7.2 Trygghet 7.3 Tilhørighet 7.4 Kjærlighet 7.5 Å kjenne på mestring og å bli sett for sine styrker 7.6 Aktør i eget liv 7.7 Lek, kultur og aktivitetsbasert læring 7.8 Mangfold som ressurs 7.9 Vennskap Åpne dette nivå 8 Økt tilførsel av helsefremmende faktorer – de fire prioriterte områdene 8.1 De fire områdene sett i sammenheng 8.2 Fysisk helse 8.3 Psykisk helse 8.4 Kompetansegrunnmur 8.5 Bærekraftige liv Åpne dette nivå 9 Arenaer der barn og unge lever livene sine 9.1 Mors liv 9.2 Hjemmet 9.3 Barnehage, skolefritidsordning og skole 9.4 Fritids- og lekearenaen 9.5 Den digitale arenaen Åpne dette nivå 10 Aktører - En hel landsby oppdrar barn og unge 10.1 Barn og unge selv 10.2 Foreldre/ foresatte, slekt og nettverk 10.3 Ansatte i barnehage, skolefritidsordning og skole 10.4 Ledere i fritidsaktiviterer og andre frivillige 10.5 Ansatte i familie-, hjelpe- og støttetjenester og andre offentlige tjenester Åpne dette nivå 11 Systemforutsetninger 11.1 Tidlig innsats 11.2 Samskaping, medvirkning og innovasjon 11.3 Kontinuerlig kompetanseutvikling 11.4 Ledelse 11.5 Nettverk og team 11.6 Lærende fellesskap 11.7 Aktive lokalsamfunn 11.8 Følge med på for å forbedre og lære 11.9 Bedre tverrfaglig innsats, BTI Åpne dette nivå 12 Handlingsplan 12.1 Jordsmonnet/vekstbetingelsene 12.2 God fysisk helse 12.3 God psykisk helse 12.4 Solid, framtidsrettet kompetansegrunnmur 12.5 Bærekraftig utvikling for den enkelte, for felleskapet og for kloden 12.6 Arenaene der barn og unge lever livene sine 12.7 Aktører som kan øke de helsefremmende faktorene i barn og unges liv 12.8 Systemforutsetninger for at verdiene, kunnskapsgrunnlaget og tiltakene i helhetlig plan skal føre til økt tilførsel av helsefremmende faktorer i barn og unges liv Åpne dette nivå 13 Vedlegg 13.1 Vedlegg 1: prosessen bak Helhetlig Plan for Oppvekst 13.2 Vedlegg 2: oppvekstreformen 13.3 Vedlegg 3: litteraturliste 13.4 Vedlegg 4: ordliste over begreper Les dokumentet Last ned som PDF