Helhetlig plan for oppvekst
-
1
Forord
-
2
Bakgrunn for planen
-
2.1
Politisk bestilling
-
2.2
Fokus på prosessen og justering av kurs
-
3
Planens kunnskapsgrunnlag
-
3.1
FN`s barnekonvensjon
-
3.2
FNs bærekraftsmål
-
3.3
Medvirkende barn og unge i sentrum
-
3.4
Helsefremmende fokus
-
3.5
Sammenheng mellom Helhetlig Plan for Oppvekst og Helhetlig Plan for Helse
-
4
Planens faglige grunnlag
-
4.1
Helsefremmende arbeid
-
4.2
Empowerment
-
4.3
Salutogenese – læren om det friske og god helse
-
5
Planens oppbygging
-
5.1
Hovedmodell for Helhetlig Plan for Oppvekst i Færder kommune
-
6
Barn og unge som realiserer sitt fulle potensial
-
7
Jordsmonnet - viktige vekstbetingelser for barn
-
7.1
Tilknytning
-
7.2
Trygghet
-
7.3
Tilhørighet
-
7.4
Kjærlighet
-
7.5
Å kjenne på mestring og å bli sett for sine styrker
-
7.6
Aktør i eget liv
-
7.7
Lek, kultur og aktivitetsbasert læring
-
7.8
Mangfold som ressurs
-
7.9
Vennskap
-
8
Økt tilførsel av helsefremmende faktorer – de fire prioriterte områdene
-
8.1
De fire områdene sett i sammenheng
-
8.2
Fysisk helse
-
8.3
Psykisk helse
-
8.4
Kompetansegrunnmur
-
8.5
Bærekraftige liv
-
9
Arenaer der barn og unge lever livene sine
-
9.1
Mors liv
-
9.2
Hjemmet
-
9.3
Barnehage, skolefritidsordning og skole
-
9.4
Fritids- og lekearenaen
-
9.5
Den digitale arenaen
-
10
Aktører - En hel landsby oppdrar barn og unge
-
10.1
Barn og unge selv
-
10.2
Foreldre/ foresatte, slekt og nettverk
-
10.3
Ansatte i barnehage, skolefritidsordning og skole
-
10.4
Ledere i fritidsaktiviterer og andre frivillige
-
10.5
Ansatte i familie-, hjelpe- og støttetjenester og andre offentlige tjenester
-
11
Systemforutsetninger
-
11.1
Tidlig innsats
-
11.2
Samskaping, medvirkning og innovasjon
-
11.3
Kontinuerlig kompetanseutvikling
-
11.4
Ledelse
-
11.5
Nettverk og team
-
11.6
Lærende fellesskap
-
11.7
Aktive lokalsamfunn
-
11.8
Følge med på for å forbedre og lære
-
11.9
Bedre tverrfaglig innsats, BTI
-
12
Handlingsplan
-
12.1
Jordsmonnet/vekstbetingelsene
-
12.2
God fysisk helse
-
12.3
God psykisk helse
-
12.4
Solid, framtidsrettet kompetansegrunnmur
-
12.5
Bærekraftig utvikling for den enkelte, for felleskapet og for kloden
-
12.6
Arenaene der barn og unge lever livene sine
-
12.7
Aktører som kan øke de helsefremmende faktorene i barn og unges liv
-
12.8
Systemforutsetninger for at verdiene, kunnskapsgrunnlaget og tiltakene i helhetlig plan skal føre til økt tilførsel av helsefremmende faktorer i barn og unges liv
-
13
Vedlegg
-
13.1
Vedlegg 1: prosessen bak Helhetlig Plan for Oppvekst
-
13.2
Vedlegg 2: oppvekstreformen
-
13.3
Vedlegg 3: litteraturliste
-
13.4
Vedlegg 4: ordliste over begreper
12 Handlingsplan
I det neste kapitlet beskrives de viktigste veivalgene i Helhetlig Plan for Oppvekst. Veivalgene og tiltakene er mange. Det betyr at ikke alt kan realiseres med en gang. Det forventes at Helhetlig Plan for Oppvekst danner grunnlag for prioriteringer i mange år. Tiltakene som framkommer i handlingsplanen, gjelder kommunenivået og vil tjene som forpliktende «hjørneflagg» for alle virksomheter og andre som kan påvirke barn og unges oppvekst.
Helhetlig plan for oppvekst i Færder er en overordnet plan. Det vi si at planen skal gi retning på kommunens satsinger fremover. Tiltakene som ligger i planen vil i stor grad bli organisert som prosjekter. Det vil bli etablert prosjektgrupper og styringsgrupper med ansvar for å drive utviklingsarbeidet fremover ved hjelp av tydelige prosjektbeskrivelser, der mål, tiltak og evaluering av effekt er sentrale punkter. Videre vil alle virksomheters utviklingsplaner inneholde aktuelle og prioriterte tiltak fra Helhetlig plan for oppvekst.
Planen beskriver tiltak på flere nivåer. Dette skyldes at noen av tiltakene allerede gjennomføres eller er under utarbeidelse, noe som gjør at disse kan beskrives mer spesifikt enn andre. Andre tiltak er mer overordnede og må operasjonaliseres. Dette vil prosjektgruppene jobbe videre med og forankre både hos aktuelle deltakere og politisk nivå. Noen tiltak har økonomiske konsekvenser, og vil ikke bli gjennomført før politisk beslutning er fattet.
Tiltaksområdene presenteres med nåværende ståsted og hvilken utfordring som skal møtes, målsettingen med innsatsen, kjennetegn på måloppnåelse, forslag til tiltak og hvilken effekt tiltakene skal ha. Modellen fungerer som en ramme for tiltakene. Det betyr at tiltakene følger hvert område i hovedmodellen. Å la tiltakene følge planens hovedmodell er et bevisst valg for å sikre helhet og sammenheng, samt at tiltak iverksettes på flere nivå og dermed gir synergieffekt.
Hoveddelen i Helhetlig plan for oppvekst gjelder for hele planperioden. Handlingsdelen må evalueres og justeres årlig. Implementering av helhetlig plan for oppvekst vil være synlig i kommunens utfordringsdokument.
12.1 Jordsmonnet/vekstbetingelsene
Ståsted og utfordring:
Barn og unge i Færder kommune har det gjennomgående bra, men andelen som viser strev er allikevel for høy. For mange barn og unge vegrer seg for å gå på skolen, andelen som opplever seg krenket eller utsatt for hatefulle ytringer, har spiseforstyrrelser eller tyr til vold og utagering som uttrykk for strev, øker.
For å styrke vekstbetingelsene viser kunnskapsgrunnlaget behov for sterkere tilknytning, trygghet og tilhørighet. Det vil også være bra for barn og unge å være del av oppvekstmiljøer med mer varme og kjærlighet, men også tydelighet og raushet. Barn som ikke blir sett for sine styrker, mister troen på seg selv. Vi trenger å bli sett av de voksne vi har rundt oss, sier barn og unge. Barn og unge sier også at alle trenger en venn eller flere venner.
Alle trenger å anerkjennes for den de er. Et samfunn som ser på mangfold som berikelse og som jobber for at alle skal ha en betydningsfull rolle i fellesskapet, har plass til flere og tåler barns strev bedre. At barn ikke får til, er oftest et uttrykk for at de ikke har lært. Å bli møtt med muligheten til å bli veiledet og få sjansen til å øve og prøve til du en dag får til, gir mestringstro. Å få fortsette å leke, skape, oppleve og være i aktivitet sammen med andre uansett alder, gjør oss glade, sier barn og unge selv.
Færder har mange barn og unge som utvikler seg godt, men også mange barn og unge som ikke når sine fulle potensial og/ eller som strever. Dersom jordsmonnet styrkes med mer av vekstbetingelsene beskrevet her, vil det ha positiv effekt for alle, også de som strever.
Langsiktig målsetting:
Alle barn og unge skal være del av varme og rause oppvekstmiljøer som gir trygghet, tilknytning og tilhørighet. Innenfor denne rammen vokser barnet opp til å bli selvstendige og ansvarlige på vegne av seg selv, sine medmennesker, samfunnet og kloden.
Kjennetegn på et jordsmonn med helsefremmende vekstbetingelser er at barn og unge
- Opplever grunnleggende tilknytning, trygghet og tilhørighet
- Opplever kjærlighet, men også tøff kjærlighet, altså varme og tydelighet
- Opplever å kjenne mestring og bli sett for sine styrker
- Opplever å være aktører i eget liv, medvirkende i egen utvikling og læring
- Opplever et liv fylt av lek, aktivitet og kultur
- Opplever at mangfold ikke bare anerkjennes, men ses på som en ressurs og berikelse
- Opplever å ha en betydningsfull rolle i fellesskapet.
Tiltak som skal øke helsefremmende faktorer i jordsmonnet/ vekstbetingelsene
12.2 God fysisk helse
Ståsted og utfordring:
I Færder kommune ligger mye til rette for at barn og unge kan være fysisk aktive, men undersøkelser viser at nasjonale aktivitetsmål ikke nås. Verdens Helseorganisasjon har som mål at andelen inaktive barn og unge skal reduseres med 10 prosent i perioden 2010 til 2025. Inaktivitet vil i denne sammenhengen si at du er fysisk aktiv mindre enn 60 minutter per dag (WHO).
Gutter er mest aktive og i bedre fysisk form enn jenter i alle årsgrupper. Mest aktive er seks år gamle gutter, der 94 prosent oppfyller anbefalingen om å være fysisk aktiv i minst 60 minutter om dagen. Minst aktive er 15 år gamle jenter, der bare 40 prosent oppfyller anbefalingen.
For å sikre at alle barn og unge opplever glede over bevegelse som gjør at de utvikler og beholder lyst til å leve aktivt livet ut og får tilgang til alle positive effekter et fysisk aktivt liv, må målrettet satsing til.
Kosthold og søvn er også viktig for fysisk helse. Barn som vokser opp i Norge starter livet med gode muligheter for god fysisk helse og et langt liv. Bekymringsfulle utviklingstrekk er lite inntak av frukt, grønnsaker og fisk og for mye fett og sukker. Helserisikoen er ulikt fordelt, avhengig av sosioøkonomisk tilhørighet. Søvn spiller en sentral rolle i barn og unges utvikling. Det gjør også deres psykiske helse og adferd, og evne til læring og konsentrasjon.
Langsiktig målsetting:
Alle barn og unge skal oppleve glede og utvikling i og gjennom bevegelse og aktivitet. Andelen som når anbefalingen om fysisk aktivitet ved utgangen av videregående skole skal øke. Barn og unge skal også gradvis tilegne seg forståelse for at god fysisk helse også henger sammen med kosthold, søvn og andre livsstilsfaktorer.
Kjennetegn:
Helsefremmende miljøer som fremmer god fysisk helse kjennetegnes ved at barn og unge:
- opplever bevegelsesglede/glede når de er i fysisk aktivitet
- opplever både utfordringer og mestring i lek, aktivitet og bevegelse
- opplever å møte lek, aktivitet og bevegelse tilpasset egne forutsetninger
- opplever å være fysisk aktiv sammen med andre
- opplever tilhørighet i sosiale fellesskap i lek, aktivitet og bevegelse
- opplever å leke, lære og utvikle seg gjennom aktivitet og bevegelse
- får være aktive deltaker i forståelse av betydningen av fysisk aktivitet og gjør egne valg deretter
- når Folkehelseinstituttets anbefalinger om fysisk aktivitet
- opplever at et balansert kosthold, nok søvn og et balansert forhold mellom konsentrasjon og hvile har betydning for helsen
Tiltak som skal øke tilførsel av helsefremmende faktorer innen fysisk helse
12.3 God psykisk helse
Det er relativt sett lav sosial og økonomisk ulikhet i Norge, selv om den har vært økende. Det norske samfunnet har høy grad av tillit mellom befolkningen og myndighetene. Dette danner en god ramme rundt barn og unges oppvekstsvilkår.
I Ungdata-undersøkelsen fra 2022 svarer de aller fleste ungdommer at de har god livskvalitet, og at de lever aktive liv. Det store flertallet ungdommer opplever at de har gode venner, og de aller fleste har tette og tillitsfulle relasjoner til foreldrene sine. Likevel er det ikke alle barn og unge som føler seg inkludert, og for mange faller ut av fritidsaktiviteter og leke – og læringsarenaer. Andelen som ikke trives eller kjeder seg på skolen, øker. Det samme gjør andelen som ikke kommer på skolen. Dette gjenspeiles også videre i livet hvor for mange står utenfor skole og arbeidsliv i voksen alder.
Norske studier viser at rundt 7 prosent av barn og unge i alderen 4-14 år har en psykisk lidelse. I 2020 ble 5 prosent av barn og unge diagnostisert med en psykisk lidelse i spesialisthelsetjenesten. Andelen barn og unge som blir diagnostisert med en psykisk lidelse i spesialisthelsetjenesten har økt de siste ti årene – spesielt for jenter og kvinner i alderen 12-24 år. Det har også vært en økning i totalbruken av legemidler for psykiske lidelser blant barn og unge de siste ti årene.
Langsiktig målsetting:
Alle barn og unge opplever å ha meningsfylte, lærende og aktive liv der de kjenner på glede, knytter bånd, opplever tilhørighet og bidrar til at andre har det bra og ser lyst på fremtiden.
Kjennetegn:
Helsefremmende miljøer som fremmer god psykisk helse kjennetegnes ved at barn og unge:
- får medvirke, samskape og kjenne på ansvar for seg selv og for andre, tilpasset alder og individ
- opplever sammenheng og helhet, samt mening og mestring (sense of coherense) i tilværelsen
- opplever at lek -og læringsprosesser er virkelighetsnære, meningsfulle og tilpasset den enkelte og aldersgruppen
- utvikler robusthet slik at de tåler medgang og takler motgang og utfordringer
- opplever å bety noe for andre
- opplever relasjoner mellom barn/barn og barn/voksne som er preget av respekt, humor og glede
- opplever å ha vennerelasjoner
- opplever at kropp og sinn fungerer best når det er balanse i livet
- har trygghet til å være seg selv sammen med andre
- opplever at mangfold anerkjennes og er en berikelse
- får likeverdige muligheter til vekst og utvikling tilpasset den enkelte
- får utvikle sosial- og emosjonell kompetanse
- får rike tilganger til lek, aktivitet, kulturopplevelser og kulturutøvelse
Tiltak som skal øke tilførsel av helsefremmende faktorer innen psykisk helse
12.4 Solid, framtidsrettet kompetansegrunnmur
Ståsted i Færder:
Nasjonale rammeplaner for barnehage og skolefritidsordning, og læreplanverk for skole, er nylig revidert for å møte framtidens kompetansebehov. En av utfordringene vi ser i dag, er at rammeplaner og læreplaner tolkes forskjellig og at det er for store forskjeller mellom kommuner, mellom barnehager og skoler og mellom avdelinger og klasser. Det er derfor nødvendig å øke fokus på hva som virkelig er framtidens kompetansebehov og å sikre jevnere og høyere kvalitet.
Det er fortsatt sånn at tradisjonelle kompetanser som å lese og skrive, regne matematikk og lære viten på tradisjonelle, «skolske» måter, vektlegges tungt. Det betyr at barn og unges lek og læring i for liten grad tar opp i seg framtidens kompetansebehov og dekker behovet for lek, aktivitet og innovasjon. Lek omtales ofte som innovasjonens mor da det er gjennom lek og utprøving vi får nye idéer. Lek er grunnlag for kreativitet og mye skapende aktivitet. Det er viktig å leke gjennom hele oppvekstløpet og passe særlig på at praktisk, relevant, utfordrende, variert og aktiv læring er stor del av hele læringsløpet. Færder kommune har god erfaring med å utarbeide og følge en felles plan for språkutvikling, «Språkplanen». Denne erfaringen vil overføres til andre områder. Det skal derfor lages tilsvarende planer som kan tjene som hjørneflagg for barnehager og skoler og også hjelpe foreldre/ foresatte og støttetjenestene til å stimulere kompetanseutvikling innen matematisk, digital og sosial- og emosjonell kompetanse. For å sikre de tverrfaglige temaene i læreplanverket og andre framtidskompetanser, skal det lages et felles rammeverk for helhet og sammenheng i leke- og læringsløpet.
Barn og unge har en kompetansegrunnmur som åpner dører til videre utdanning og yrkesliv og som ruster dem til å møte sin framtid.
Kjennetegn:
Barn og unge har en kompetansegrunnmur for framtiden der de:
- tilegner seg et funksjonelt språk som fremmer læring, og sosial tilhørighet og tilknytning
- tilegner seg de grunnleggende ferdighetene regne, lese, skrive, samt muntlige - og digitale ferdigheter i tilstrekkelig grad til videre utdanning og yrkesliv
- lærer å lære (metakognisjon)
- utvikler omstillingskompetanse
- utvikler kompetanse i innovasjon og entreprenørskap, også sosialt entreprenørskap (forske, utprøving, prøving og feiling)
- utvikler kreativitet og skaperevne
- utvikler digital kompetanse der teknologiens nye muligheter tas i bruk på en hensiktsmessig måte
- utvikler helsekompetanse, det vil si kompetanse som gjør deg i stand til å leve et liv med god helse
Tiltak som skal øke tilførsel av helsefremmende faktorer og styrke barn og unges kompetansegrunnmur for framtiden
12.5 Bærekraftig utvikling for den enkelte, for felleskapet og for kloden
Ståsted:
Vår tids største samfunnsutfordring er at ressurser ikke forvaltes bærekraftig og rettferdig. All forskning sier at vi må endre levesett for å kunne videreføre velferdsstaten og en klode som er bærekraftig for kommende generasjoner. Barn og unge i Færder er veldig opptatt av alle sider ved bærekraftutfordringene, både sosiale, økonomiske eller miljømessige forhold. Rammeplanene for barnehage og skolefritidsordning og læreplanverket for skole støtter opp under verdier, holdninger og handlinger som fremmer bærekraftig utvikling og livsførsel. Mye ligger godt til rette for å leve bærekraftig i Færder, men potensialet kan ikke hentes ut uten at barn og unge får økt sin kompetanse i hvordan de kan bidra til et mer bærekraftig samfunn. Kommunen har et eget klimaregnskap. Mange barnehager og skoler har startet opp med skolehager og samarbeid med lokale matprodusenter. Det er barnehager og skoler som har egne planer for bærekraft eller gjennomfører gode læringsprosesser med utgangspunkt i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling og entreprenørskap. Verdifulle idéer og erfaringer som bygger nødvendig kompetanse i bærekraftig livsførsel, bør videreutvikles, samtidig som fokus på sosial bærekraft bør økes. God helse og livskvalitet (mål 3), god utdanning (mål 4), likestilling mellom kjønnene (mål 5), mindre ulikhet (mål 10) og fred, rettferdighet og sterke institusjoner (mål 16) er bærekraftmål som er vektlagt særlig i denne planen.
Langsiktig målsetting:
Færder kommune er en foregangskommune i bærekraftig livsførsel og alle barn og unge har nødvendig kompetanse til å forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og bidrar til å håndtere de sosiale utfordringene og klima- og miljøutfordringene barn og unge møter nå og i voksenlivet.
Kjennetegn:
Helsefremmende miljøer som fremmer endret levesett for å kunne videreføre velferdsstaten og en klode som er bærekraftig for kommende generasjoner og i tråd med FNs bærekraftmål kjennetegnes ved at barn og unge:
- får være aktive deltakere slik at bærekraftig utvikling forstås og de kan gjøre kompetente valg deretter
- kan delta i de fritidsaktiviteter de ønsker uavhengig av familiens økonomiske situasjon
- opplever gode naturopplevelser
- opplever at de er likestilte, uansett kjønn, legning, etnisitet, religion, livssyn og funksjonsevne
- får oppøvd kompetanse innenfor klima og miljø slik at man lærer å forvalte ressurser bærekraftig
- har mulighet til å tilegne seg kompetanse til å kunne være ansvarlige forbrukere
- får muligheten til å tilegne seg demokratisk tankesett og ferdigheter
- oppmuntres til å reflektere og handle etisk og miljøbevisst
- får de samme mulighetene slik at sosial utjevning blir et av flere mål innenfor bærekraft
Tiltak som skal øke tilførsel av helsefremmende faktorer og gjøre det lettere å leve bærekraftige liv
12.6 Arenaene der barn og unge lever livene sine
Ståsted og utfordring:
Et godt liv med god helse bygges der barn og unge lever livene sine. I Færder kommune ligger mye til rette for at alle barn og unge skal få den samme tilgangen til gode og utviklingsstøttende arenaer, men det er mer å gå på. Arenaene har ulikt innhold og ulik kvalitet. I Færder ligger det godt til rette for å jobbe med målrettet kompetanseutvikling på tvers av enheter. Et tettere og mer systematisk samarbeid med hjemmet og tettere samarbeid med fritidsarenaen for flere barn og unge fremmer muligheten for å øke tilførsel av helsefremmende faktorer.
Langsiktig målsetting:
Arenaene der barn og unge i Færder lever livene sine skal være helsefremmende, tilgjengelige for alle og fylt med gode vekstbetingelser og god støtte av laget rundt barn og unge.
Kjennetegn:
- arenaene der barn og unge lever livene sine er fylt av helsefremmende faktorer
- arenaene der barn og unge lever livene sine er fylt av gode vekstfaktorer som trygghet, tilknytning og tilhørighet, helhet, mening og sammenheng, mestringsopplevelser og anerkjennelse
- barn og unge har mulighet til å medvirke i utformingen av de arenaene der de lever livene sine
- arenaene der barn og unge lever livene sine er fylt av mennesker som utgjør et lag for og med barn og unge
- alle barn og unge har tilgang til trygge og utviklingsstøttende arenaer
- alle barn og unge har tilgang til de samme arenaene og de arenaene de ønsker å være på
- den digitale arenaen er trygg og regulert
Tiltak som skal styrke arenaene der barn og unge lever livene sine:
12.7 Aktører som kan øke de helsefremmende faktorene i barn og unges liv
Ståsted og utfordring:
Barn og unge i Færder kommune har store lag rundt seg. At barn og unge selv får medvirke og være aktive i eget liv, utgjør den aller viktigste kraften i barn og unges liv. Andre aktørers tilnærming og forståelse for sine bidrag i barn og unges liv er også veldig viktig.
Aller viktigste aktører i laget rundt barn og unge er foreldre/ foresatte, men helsesykepleiere, pedagogisk personell, naboer, slekt og nettverk, frivillige og andre som jobber i fritidsaktiviteter er også viktige. I hvilken grad det store laget er mobilisert og bevisst sin rolle som støttestillas for barn og unge varierer. Å få laget til å bidra i hovedmodellen, sikre et godt jordsmonn og bidra til å øke tilførsel av helsefremmende faktorer på de fire innsatsområdene på de arenaene der barn og unge lever livene sine er av avgjørende betydning.
Kommunens oppveksttjenester er i kontinuerlige utviklingsprosesser for forbedring. Et eksempel på dette er innføringen av nye planverk i barnehager, SFO og skoler. Virksomhetenes innføring av planverkene og de ansattes kompetanse og forståelse for oppdraget avgjør i hvilken grad de utgjør en forskjell i barn og unges liv. Et annet eksempel er de endrede retningsvalgene for å sikre barneverns- eller oppvekstreformens intensjoner om tidlig innsats og rett hjelp til rett tid.
Utvikling av tjenestene må bli mer brukerrettet med fokus på medvirkning og tiltak som barn og unge selv ønsker, ikke bare tiltak som tjenestene mener er riktige. Oppveksttjenestene i Færder kommune har gjennom flere år arbeidet systematisk og målrettet. Helhetlig Plan for Oppvekst har mål om å øke innføringskvaliteten, samordningen av innsatsen, sikre enda bedre medvirkningsprosesser og både engasjement og kompetanse hos alle aktører.
Langsiktig målsetting:
Alle aktører som utgjør laget omkring barn og unge er kjent med hva som bygger barn og unge og bidrar gjennom medvirkningsprosesser og kontinuerlig kapasitetsbygging til å øke helsefremmende faktorer i barn og unges liv.
Kjennetegn:
- forelde/ foresatte har like muligheter for å bidra i barn og unges liv
- Foreldre/ foresatte og nettverk opplever individuell og gruppebasert støtte i rollen som de viktigste omsorgspersonene i barn og unges liv
- Foreldre/ foresatte står støtt i rollen gjennom hele oppveksten til barna sine
- Færder kommune benytter digitale løsninger for å gi foreldrestøtte
- Foreldre/ foresatte får god støtte til å holde familien samlet og støtte når det oppstår brudd
- Det store laget er mobilisert som støttestillas i barn og unges liv
- Frivillighet og det offentlige er i partnerskap og innrettet seg mot felles mål
- Forbedringsprosesser oppleves motiverende og mobiliserer kapasitet
Tiltak som skal styrke aktører som kan øke de helsefremmende faktorene i barn og unges liv og også styrke arenaene der barn og unge lever livene sine
12.8 Systemforutsetninger for at verdiene, kunnskapsgrunnlaget og tiltakene i helhetlig plan skal føre til økt tilførsel av helsefremmende faktorer i barn og unges liv
Ståsted og utfordring:
Det ligger et potensiale i å bedre det tverrfaglige samarbeidet, herunder å styrke båndene mellom barnehagen og helsestasjonstjenesten, som begge spiller en viktig rolle i å ivareta velferden for de minste barna. Tjenestene har mandater som styrer de ulike innsatsene og flere av tjenestene har oppgaver som til tider kan være overlappende med andre tjenester. Å få innsatsene til å fungere som samhandlende, forsterkende og utfyllende til det beste for barn, unge og familier, krever en kultur som bærer preg av fellesskapsfølelse. Dette kan være utfordrende i en hverdag der oppgavene er mange og komplekse.
Det ligger også et potensiale i å styrke det tverrfaglige laget, på tvers av tjenester generelt og å flytte innsatsen tettere på barn og unge. Barnevernreformen som også omtales som oppvekstreformen, samt St. meld 6, Tettere på, vektlegger nettopp dette. Å ta i bruk samskaping og innovasjon i utviklingene av tjenestene er viktig, men krever økt kompetanse, ferdigheter og mye øving på å drive prosessarbeid. Å involvere innbyggerne i disse prosessene kan blir sett på som risikofylt og blir ofte møtt med at kommunen ikke har kapasitet, hverken økonomisk eller bemanningsmessig, til å imøtekomme innbyggernes ønsker og behov.
Kommunens tjenester er tradisjonelt sett på som et hierarkisk system der leder setter agendaen og forventningen til leder er å beslutte både smått og stort. Å bevege organisasjonen mer mot teamfølelse og nettverksarbeid utfordrer den tradisjonelle forståelsen for hvordan tjenester og kommunen som helhet drives, noe som er mer i tråd med kommune 3.0.
Langsiktig målsetting:
Det skal være systemforutsetninger på plass som gjør at alle nivåene i helhetlig plan for oppvekst fungerer optimalt og gir barn og unge mulighet til å nå sine fulle potensial innefor rammen av fellesskapet. oppvekst bidrar til å legge forholdene til rette for at tilførsel av helsefremmende faktorer øker og bidrar til gode liv for barn og unge gjennom samskaping, samhandling og innovasjon.
Kjennetegn:
- De tverrsektorielle / tverrfaglige samhandlingene er til beste for barn, unge og deres familier
- Tidlig innsats i barnets tidlige liv har prioritet
- Alle virksomheter har gode systemer for kontinuerlig læring med refleksjon over praksis
- Alle ledere er tett på barns og unges leke- og læringsmiljø og har høy kompetanse i å lede barns og unges og sine ansattes læring
- Kommunen har et velutviklet system for å følge med på, identifisere og sikre god progresjon for alle barns og unges utvikling og læring. Kommunen har også system for å handle raskt ved forhøyede risikofaktorer.
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden er på plass i alle barnehager og skoler
- Tjenestene bruker samskaping og innovasjon aktivt i utviklingen av sine tjenester, der involvering av innbyggerne er sentralt.
- Prosessarbeid er en naturlig og foretrukken arbeidsform i alle tjenester
- Alle oppvekstsentre har samhandlingsmodeller for frivillighet og det offentlige
- Det rekrutteres til frivilligheten gjennom å sette barn og unge i stand til å gjøre frivillig innsats
Tiltak som skal øke de systemiske forutsetningene for lykkes med oppvekstoppdraget