10 Barnehagens fagområder
Kjennetegn på fagområder:
Kommunikasjon, språk og tekst
Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Å samtale om opplevelser, tanker og følelser er nødvendig for utvikling av et rikt språk. Tekst omfatter både skriftlige og muntlige fortellinger, poesi, dikt, rim, regler og sanger. Viktige sider ved kulturoverføringer er knyttet til kommunikasjon, språk og tekst.
- Barna har tilgang på et variert og tilpasset utvalg av bøker
- Personalet leser for barna og bruker dialogisk lesing og samtale under høytlesing
- Lekemiljøet er variert, og stimulerer til rollelek
- Sang, rim og regler tilpasset barnas alder brukes daglig
- Vi stimulerer til lekeskriving og bruk av bokstav- og tallsymboler i lek og naturlige situasjoner
- Personalet er aktive språklige rollemodeller i all samhandling med barna gjennom hele dagen
- Vi innarbeider bruk av ASK (Alternativ, supplerende kommunikasjon) på alle avdelinger
Kropp, bevegelse, mat og helse
Gjennom kroppslig aktivitet lærer barn verden og seg selv å kjenne. Ved sanseinntrykk og bevegelse skaffer barn seg erfaringer, ferdigheter og kunnskaper på mange områder. Barns kontakt med andre barn starter ofte med kroppslige signaler og aktiviteter. Dette har betydning for utvikling av sosial kompetanse. Godt kosthold og god veksling mellom aktivitet og hvile er av betydning for å utvikle en sunn kropp.
- Barna opplever glede og mestring gjennom kroppslige utfordringer både ute og inne
- Personalet stimulerer daglig til aktivitet og lek som gir høy puls
- Personalet er aktive sammen med barna – og bygger opp under og anerkjenner mestring
- Barna får tilgang til varierte og utfordrende bevegelsesmiljøer i nærmiljøet
- Måltider i barnehagen bidrar til sunne vaner, matglede, samtale og felles fokus
Kunst, kultur og kreativitet
Å være sammen om kulturelle opplevelser og å gjøre eller skape noe felles, bidrar til samhørighet. Barn skaper sin egen kultur ut fra egne opplevelser.
- Barna får uttrykke seg kreativt og estetisk med varierte materialer og teknikker
- Barna får oppleve, og uttrykke seg til ulike musikk sjangere
- Barna får oppleve å uttrykke seg gjennom dans og drama
- Barns ulike kulturbakgrunn synliggjøres i barnehagens arbeid med kunst, kultur og kreativitet
Natur, miljø og teknologi
- Barna får opplevelser og erfaringer i naturen hele året
- Barna opplever glede ved å utforske naturen i lek og annen læringsaktivitet
- Får kjennskap til bærekraftig utvikling og hvordan de kan bidra til å ta vare på naturen og miljøet
Antall, rom og form
- Barn og personale oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger i hverdagen
- Personalet legger til rette lekemiljøet slik at barna får matematiske erfaringer
- Personalet tar barna med på aktiviteter og oppgaver som utfordrer dem på telling og sortering og måling
- Personalet bruker matematiske begreper i hverdagen
Etikk, religion og filosofi
- Barna utforsker og undrer seg over etiske og filosofiske spørsmål
- Personalet formidler fortellinger og gir rom for barnas tanker og erfaringer får komme til uttrykk
- Barna får kjennskap til og markerer merkedager, høytider og tradisjoner som er representert i barnehagen
- Barna utvikler respekt for hverandre
- Barna får kjennskap til og erfarer grunnleggende normer og verdier
Nærmiljø og samfunn
- Barna får være med på varierte turer i nærmiljøet
- Vi er trafikksikker barnehage – og lærer barna gode holdninger i trafikken
- Barna erfarer å delta i demokratiske prosesser og påvirke egen hverdag
- Barna besøker kulturminner i nærmiljøet
- Barna får kjennskap til ulike tradisjoner, merkedager og kulturer
- Barna får erfare at alle får like muligheter, uavhengig av kjønn, kulturell og sosial bakgrunn