Årsplan Hårkollen barnehage

4 Barnehagens formål og innhold

Kjennetegn på måloppnåelse av utviklingsområder:

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg

Vi har et helhetlig syn på omsorg. Omsorg handler om å dekke fysiske og psykiske behov gjennom hele dagen gjennom våre handlinger, kommunikasjon og væremåte i relasjon til barna og hverandre. På denne måten er vi også rollemodeller for barna. God omsorg danner grunnlaget for barns trygghet, trivsel og læring. og bidrar til at barna utvikler empati og evne til å vise omsorg for andre.

I Hårkollen barnehage har vi følgende kjennetegn på god omsorg

  • Vi gjør hverdagen forutsigbar med god struktur og tydelige rammer
  • Personalet er gode rollemodeller ved å bruke anerkjennende kommunikasjon og positivt kroppsspråk.
  • Personalet støtter barn i å vise omsorg og å ta imot omsorg fra andre
  • Personalet deltar, og hjelper barn inn i lek – gleder seg sammen med dem, og er støttene i konflikter og utestengelse
  • Vi jobber med utgangpunkt i trygghetssirkelen COS, der vi støtter og er en trygg voksenperson både når barna fungerer godt, og er i en god flyt, og når de trenger hjelp og støtte til å mestre utfordringer

Psykososialt arbeid: Barnehagens arbeid med systematisk forebygging av mobbing og krenkende oppførsel for å skape et godt og inkluderende miljø for alle barn

  • Personalet er kjent med Handlingsplan for trygt og godt lekemiljø i barnehage og skole i færder kommune
  • Avdelingenes psykososiale miljø kartlegges to ganger i året
  • Personalet har jevnlig dialog med foreldre om barnas trivsel i barnehagen
  • Vi har god struktur, og et fysisk miljø som fremmer inkludering og forebygger mobbing og krenkelser
  • Personalet deltar i lek og aktiviteter slik at positiv og inkluderende adferd anerkjennes, og evt. utstenging og krenkende adferd avdekkes og tiltak settes inn
  • Personalet fremstår profesjonelt, med varme og tydelighet i samhandling og kommunikasjon med alle barn (Autoritative voksne og Cos)

Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek

 Å få delta i lek og oppleve vennskap er en viktig del av en god barndom. Det danner grunnlaget for barns trivsel og meningsskaping, læring og medvirkning i barnehagen.

Leken har mange uttrykksformer og kan føre til forståelse og vennskap på tvers av alder og språklig og kulturell ulikhet. I et leke-fellesskap utvikles relasjoner og vennskap. Å være en del av et inkluderende, raust og variert lekemiljø fremmer psykisk helse samtidig som det er lærings- utviklingsfremmende.

  • Personalet deltar aktiv i barns lek ved å observere, støtte, veilede og leke sammen med barna
  • Personalet organiserer lekegrupper, og tilrettelegger lekemiljøer for ulike typer lek basert på barnas behov, forutsetninger og interesser
  • Tid og rom for lek prioriteres høyt
  • Barna opplever glede og mestring i lek
  • Barna inkluderes i lek og opplever vennskap

 Barnehagen skal fremme danning

Danning handler om å utvikle kunnskap, holdninger og verdier i dialog med andre. Det handler om å bli seg selv og om å bli en del av et større fellesskap. Å utvikle god selvfølelse er helt sentralt i dette arbeidet. Barna skal oppleve at de blir tatt på alvor, at deres tanker og følelser blir bekreftet og de skal oppleve mestring. Samtidig er det viktig å vise respekt for andre og akseptere at andre er annerledes enn en selv. Barna skal bli robuste i samhandling med andre, og gradvis kunne mestre motgang og kunne glede seg over egen og andres medgang

I Hårkollen barnehage har vi følgende kjennetegn på måloppnåelse:

  • Personalet støtter barn i å uttrykke egne tanker, meninger og følelser
  • Personalet vektlegger ansvarlighet og tiltro til barna, i kommunikasjon knyttet til regler og normer
  • Personalet veileder og støtter barn til å finne gode løsninger når det oppstår uenighet eller konflikt
  • Barna tar hensyn og viser omsorg for hverandre

Barnehagen skal fremme læring

 Læring skjer på ulike arenaer gjennom hele barnehagedagen, i samspill med andre, i formelle- og uformelle situasjoner gjennom barnehagedagen. Barnehagen skal bidra til et læringsfellesskap som preges av at barna får bidra aktivt i læringsprosessene.

  • Personalet introduserer barna for nye temaer og fenomener og søker ny kunnskap og forståelse sammen med barna
  • Personalet søker løsninger, forståelse og mening ved å reflektere sammen med barna, og lar dem sette egne ord på det de tenker og gjør
  • Personalet planlegger på en måte som ivaretar barns ulike interesser og læringsstrategier
  • Lekemiljøet er preget av variert materiell som fremmer fantasi og kreativitet
  • Personalet er aktivt til stede i lek, aktiviteter og rutinesituasjoner for å ivareta og styrke læringskvaliteten gjennom hele barnehagedagen

Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap

Gjennom møter mellom mennesker på tvers av alder og allerede etablerte relasjoner ønsker vi å skape følelsen av "VI". Felles referanser gir barna og personalet en mulighet til å skape de gode samtalene, felles fokus, undring, lek og glede. Dette gjør vi blant annet gjennom å jobbe med ulike prosjekter og felles opplevelser ute og inne.

Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle og kommunisere godt med andre i ulike situasjoner. Barn som samhandler godt med andre kan både tilpasse seg fellesskapet inkludere andre i fellesskapet.

  • Vi har tradisjoner og arrangementer som synliggjør samhold og mangfold
  • Personalet tilrettelegger for lekegrupper og er nær barna i lek
  • Barna utvikler evne til å løse konflikter med andre
  • Personalet skaper felles preferanser gjennom litteratur, prosjekter og opplevelser som videreføres til lekemiljøet
  • Personalet er rollemodeller og bidrar til positivt klima ved å hilse, og bruke navn uavhengig av tilhørighet til avdeling

Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk.

Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk

Tidlig språkstimulering handler om å utvikle bredden i språklig kompetanse hos barna gjennom ulike typer aktiviteter i hverdagen. Personalets rolle som språklige forbilder i hverdagen er avgjørende, sammen med deres evne til å tilføre nye ord og begreper, og på denne måten utvide samtalene de har med barna.

  • Personalet fremmer fortelling og samtale med barn ved å stille åpne spørsmål, og være aktivt lyttende
  • Barna opplever glede ved å delta i sang, musikk og rim- og rytmiske aktiviteter daglig
  • Personalet tilrettelegger for variert lek – rollelek og dramalek
  • Personalet bruker konkreter i fremstilling av eventyr og fortellinger (F.eks. Snakkepakken)
  • Et variert utvalg av bøker er tilgjengelig for barna
  • Personalet prioriterer høytlesning med søkelys på utvidet samtale og lesestopp (dialogisk lesing) flere ganger i uka
  • Vi har system og struktur som sikrer at alle barn får delta i språkstimulerende aktiviteter
  • Vi tar i bruk alternativ supplerende kommunikasjonsmetoder (ASK) på alle avdelinger
  • Personalet er kjent med Færder kommunes språkplan, og bruker den aktivt som et hjelpemiddel til kvalitetssikring og utvikling av språkmiljøet i barnehagen