Årsplan Hårkollen barnehage

7 Overganger

Kjennetegn på vårt arbeid i overganger 

Når barnet begynner i barnehage

Barn som begynner i Hårkollen barnehage, skal få en trygg og god start. I dette arbeidet er vi opptatt av å sette av tid til å etablere gode relasjoner og trygg tilknytning, sammen med god informasjon om hvordan dagene i barnehagen er tilrettelagt.

  •  Vårt arbeid er basert på oppdatert forskning om tilknytning- og utviklingspsykologi
  • Personale som er nær og til stede for barn og foresatte
  • Forutsigbare og trygghetsskapende strukturer og rutiner
  • Foreldremøte for nye foreldre i juni før oppstart til høsten
  • Vi gjennomfører førstegangssamtale før oppstart eller tidlig etter oppstart

 

Overganger innad i barnehagen

Vi har barnets beste i fokus når vi organiserer barna i grupper og avdelinger, og organiserer mange besøk til ny gruppe/avdeling i perioden før flytting skal skje. Barnehagen har utarbeidet rutine for interne overganger for å sikre at alle får en trygg og god overgang.

  • Barns vennskapsrelasjoner er med i vurderingen når vi organiserer nye avdelinger
  • Vi ivaretar nødvendig dialog med foresatte
  • Vi har gjennomgående samarbeid med andre avdelinger – slik at barn på tvers av avdelinger blir kjent gjennom året
  • Vi tilrettelegger for besøk på ny avdeling før sommerferie
  • Vi følger barnehagens rutiner for overføring av i nødvendig informasjon om barns utvikling og behov

 

Overgangen mellom barnehage og skole / førskolegruppe

I overgangsarbeidet mellom barnehage og skole er vi opptatt av at barna skal få avslutte barnehagetiden på en god måte, for så å møte skolen med nysgjerrighet og tiltro til egen mestring.

  • Vi har førskolegruppe «Nøtteknekkerne» for alle skolestartere en gang i uka fra september til juni
  • Foreldremøte for «Nøtteknekker» foreldre i januar
  • Barnes samtaler om overgangen – tanker og følelser knyttet til skolestart
  • Nært samarbeid med Oserød skole gjennom året
  • Deltar på ulike arrangementer
  • Formelle og uformelle besøk
  • Låner undervisningsrom til ulike aktiviteter
  • Overfører nødvendig informasjon i samarbeid med foresatte (eget skjema)