7 Overganger
Kjennetegn på vårt arbeid i overganger
Når barnet begynner i barnehage
Barn som begynner i Hårkollen barnehage, skal få en trygg og god start. I dette arbeidet er vi opptatt av å sette av tid til å etablere gode relasjoner og trygg tilknytning, sammen med god informasjon om hvordan dagene i barnehagen er tilrettelagt.
- Vårt arbeid er basert på oppdatert forskning om tilknytning- og utviklingspsykologi
- Personale som er nær og til stede for barn og foresatte
- Forutsigbare og trygghetsskapende strukturer og rutiner
- Foreldremøte for nye foreldre i juni før oppstart til høsten
- Vi gjennomfører førstegangssamtale før oppstart eller tidlig etter oppstart
Overganger innad i barnehagen
Vi har barnets beste i fokus når vi organiserer barna i grupper og avdelinger, og organiserer mange besøk til ny gruppe/avdeling i perioden før flytting skal skje. Barnehagen har utarbeidet rutine for interne overganger for å sikre at alle får en trygg og god overgang.
- Barns vennskapsrelasjoner er med i vurderingen når vi organiserer nye avdelinger
- Vi ivaretar nødvendig dialog med foresatte
- Vi har gjennomgående samarbeid med andre avdelinger – slik at barn på tvers av avdelinger blir kjent gjennom året
- Vi tilrettelegger for besøk på ny avdeling før sommerferie
- Vi følger barnehagens rutiner for overføring av i nødvendig informasjon om barns utvikling og behov
Overgangen mellom barnehage og skole / førskolegruppe
I overgangsarbeidet mellom barnehage og skole er vi opptatt av at barna skal få avslutte barnehagetiden på en god måte, for så å møte skolen med nysgjerrighet og tiltro til egen mestring.
- Vi har førskolegruppe «Nøtteknekkerne» for alle skolestartere en gang i uka fra september til juni
- Foreldremøte for «Nøtteknekker» foreldre i januar
- Barnes samtaler om overgangen – tanker og følelser knyttet til skolestart
- Nært samarbeid med Oserød skole gjennom året
- Deltar på ulike arrangementer
- Formelle og uformelle besøk
- Låner undervisningsrom til ulike aktiviteter
- Overfører nødvendig informasjon i samarbeid med foresatte (eget skjema)