8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet
Barnehagens mandat og føringer i barnehageloven og rammeplan legger grunnlaget for barnehagen som pedagogisk virksomhet.
Kjennetegn på vårt pedagogiske innhold:
- Vurdering av siste barnehageår og hvordan dette har betydning for årets planer.
- Barnehagens ulike tiltak opp mot samfunnsmandatet.
- Spesielle tema og satsningsområder i arbeid med barna.
- Barnehagens organisering og struktur.
- Barnehagens ulike planer.
Planlegging
- Barnehagen planlegger sin pedagogiske virksomhet didaktisk. En viktig del av didaktisk planlegging er evaluering og vurdering.
- Planleggingen sikrer forutsigbarhet og trygghet for barn, foresatte og ansatte, samt en god progresjon i arbeidet i barnehagen, ut ifra lover, forskrifter og lokale planer.
- Hele personalgruppen har et eierskap til barnehagens planer og er med på å utarbeide disse.
- Personalet kartlegger barnas interesser og tar hensyn til dette i sine planer.
- Foresattes innspill og tilbakemeldinger i det daglige og gjennom fora som FAU og SU tas hensyn til i planlegging.
Vurdering
- Vurdering skjer gjennom refleksjon i hverdagen.
- Vurdering settes i system, ukentlig, på avdelingsmøter og ledermøter.
- Vurdering skjer på personalmøter og planleggingsdager.
- Vurdering gjennom samtaler med barn og foresatte, i det daglige og i utviklingssamtaler.
- Vurdering fører til at man endrer eller forbedrer praksis i barnehagen.
Dokumentasjon
- Dokumentasjon forteller foresatte og barn hva vi har gjort i form av bilder og tekst i ulike forum, som på IST eller på veggene i barnehagen.
- Pedagogisk dokumentasjon er et kollegialt verktøy for refleksjon, vurdering og planlegging som har til hensikt å gjøre barnehagen til en lærende organisasjon.
- Personalet observerer og dokumenterer det barna er opptatt av, reflekterer sammen med barn, foresatte og øvrige ansatte og tar så valg for videre arbeid.
- Planer og vurdering dokumenteres skriftlig og systematisk gjennom barnehageåret.
- Avdelingene gir hver måned ut månedsbrev med en kort vurdering av forrige måned og plan for neste.
Tilrettelegging av det allmenpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte
- Alle barn skal oppleve et likeverdig og inkluderende barnehagetilbud.
- Personalet har god kjennskap til det enkelte barns behov, hva de mestrer og hvor de trenger tilrettelegging.
- Personalet har tett og god kontakt med foresatte.
- Barnehagen har barneressurs og spesialpedagog som deltar aktivt ute på avdelingene og sikrer at alle barn skal ha mulighet til å delta i lek og aktiviteter.
- Personalet bruker konkreter og bilder for å visualisere
Ulike planer som brukes i barnehagen
- Årsplan - Barnehageloven pålegger alle barnehager å utarbeide en egen årsplan. Denne skal godkjennes av barnehagens SU. Årsplanen er barnehagens overordnede plan som bygger på barnehageloven, rammeplanen og føringer fra kommunen.
- Årsplanen er et arbeidsdokument for personalet og dokumenterer barnehages valg og muligheter. Årsplanen brukes aktivt i personalets planlegging og vurderingsarbeid.
- Månedsplan - Avdelingene gir ut ny plan hver måned. Denne inneholder en evaluering fra forrige måned og informasjon om hva avdelingen vil jobbe med videre.
- Planer for faste tradisjoner og feiringer kommer i tillegg til årsplan og månedsplan.