Årsplan for Lindhøy barnehage

1 Innledning

Siden 70-tallet har barnehagens betydning som helsefremmende arena vært stadig økende, både fordi flere barn går i barnehage og fordi innholdet i økende grad er utviklingsstøttene. De aller fleste barn går i barnehage. Barnehagen er ikke lenger kun et sted barn oppholder seg mens mor og far er på arbeid, men barnehagen har også et selvstendig ansvar for å bidra til barnets utvikling. Rammeplanen for barnehage har tydelige forventninger til et leke- og læringsstøttene innhold. Barnehagen skal dekke behov for trygghet, omsorg, lek og danning. Barnehagen skal støtte barnas lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Fordi kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling, er kommunikasjonsstimulering særlig vektlagt. Det samme er utvikling av sosiale og emosjonelle ferdigheter som trengs for å utvikle vennskap og inngå i sosiale relasjoner.

Pedagogisk virksomhet

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet der samfunnsmandatet er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Barnehagen er også første trinn i utdanningsløpet og skal legge grunnlaget for videre utvikling, læring, danning og demokratisk deltakelse.

Færder kommunes kommunale barnehager har som mål å ha høy kvalitet. Kvalitet handler om barnets opplevelse her og nå, og om hvordan barnehagen bidrar til å gi barna gode erfaringer og opplevelser. Kvalitet handler også om kompetanse og ledelse, og om en organisering som gir barnehageansatte tid og rom til barna og tid og rom til kvalitetsutvikling. Barnehagen skal være en del av det store laget rundt barnet. Et tett og godt samarbeid med foreldrene er viktig for kvaliteten.

Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Kilde: Lov om barnehager § 1 Formål.

1.1 Kort om Lindhøy barnehage

Lindhøy barnehage ligger i et fint område, ca. 1 km. fra Tjøme sentrum. Barnehagen ligger vegg i vegg med Lindhøy skole, Tjøme hallen og flere skogsområder som er godt egnet for tur. Det er også nærhet til sjøen og fine friområder barnehagen benytter seg av.

Lindhøy barnehage har for tiden 54 barn og 20 ansatte. Barnehagen sto ferdig i 2018 og har flotte lekearealer ute og inne. Rommene er store, lyse og luftige. Alle rom og uteområdet er tilrettelagt for at alle skal kunne benytte seg av dem. Barnegruppene er fordelt på tre seksjoner med egen inngang og eget kjøkken.

Utover avdelingene har vi noen fellesrom, som et stort aktivitetsrom og noen mindre grupperom som bibliotek og ikt rom.

Barnehagen har fire avdelinger, 

Jolla og Flyndra, har begge 18-20 plasser for barn over tre år.

Snegla og Tangloppa, har 15 plasser totalt, for barn under tre år.

Avdelingenes gruppesammensetning og alder endres i hovedsak i forbindelse med barnehageopptaket, men kan også i spesielle tilfeller hvor det er behov for å finne mer fleksible løsninger i barnegruppen.

Vår visjon er. “Vi har blikk for gode relasjoner”  Det vil si at vi som ansatte i Lindhøy barnehage har et ansvar for å investere i å bygge en tett og god relasjon til alle barn og foresatte, samt hverandre og de ulike instansene vi samarbeider med.

I Lindhøy barnehage er vi opptatt av at barna skal få være aktive ute og inne, de skal bli tatt på alvor og få være aktør i eget liv.

Vi vil at at alle med tilknytning til barnehagen vår skal oppleve at vi tar ansvar for at vi sammen skal øve, erfare og utvikle oss i relasjon med hverandre. 

Mer informasjon om åpningstider, ferie, planleggingsdager, barns sykdom og lignende finnes på kommunens hjemmeside.  https://faerder.kommune.no/tjenester/barnehage-skole-og-familie/barnehage/barnehager-i-farder-kommune/kommunale-barnehager/lindhoy-barnehage/  

1.2 Barnehagens verdier

Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng.

Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. Barnehagens verdier skal bygge på Barnekonvensjonen.

Mangfold

Vi har et mangfold av barn fra ulike nasjonaliteter og bakgrunner. Mangfold og gjensidig respekt skal synliggjøres, verdsettes og fremmes. Mangfoldet i barnehagen handler om: forskjeller mellom grupper som barnehagebarna har sin tilhørighet i individuelle forskjellene som gjør alle barn til unike samfunnsmedlemmer Barnehagen skal bruke mangfoldet som en ressurs i det pedagogiske arbeidet.

1.3 Færder kommunes samfunnsmål

Færder kommune har som overordnet mål at barn og unge i kommunen har en trygg og sunn oppvekst som gjør at alle får et voksenliv med deltakelse i samfunns- og arbeidsliv.

1.4 Handlingsplaner

 

Andre nettressurser 

Det utarbeides sentrale kvalitetsplaner for arbeidet i barnehagene. Kvalitetsutviklingen i det pedagogiske arbeidet finner du i disse publikasjonene: