Årsplan for Lindhøy barnehage

9 Barnehagens arbeidsmåter

Progresjon

Barnehagen har god kjennskap til det enkelte barn og dets mestringsnivå, slik at vi kan legge til rette for at barnet skal oppleve mestring og samtidig ha noe å strekke seg mot. Vi tenker progresjon når vi planlegger aktiviteter og legger til rette for at barna skal få nye opplevelser og erfaringer. 

Et eksempel på progresjon i Lindhøy barnehage er tur:

  • De yngste barna går kortere turer, er det er opplevelsen som teller. Personalet har med vogner slik at barna kan få gå så mye som de orker og mestrer.
  • To-åringene har en egen plass i skogen, der de kan leke, spise mat og noen ganger sove i hengekøyer.
  • Tre-seks åringene går på ulike turer i nærområdet med fokus på tur-glede, fysisk aktivitet, lek og å bli kjent i nærmiljøet med på skog og sjø.
  • Førskolegruppen har egne turer det siste barnehageåret. Det hele avsluttes med “Den store turen” hvor de går fra barnehagen til verdens ende hvor vi har en feiring sammen med foreldrene og markerer slutten på barnehagetiden.

 

Barnehagens digitale praksis.

  • Personalet har kunnskap om og bruker digitale verktøy i hverdagen når det er naturlig.
  • Barna får prøve ut digitale verktøy som Ipad, som produsent og ikke konsument. Barn og personal kan søke etter kunnskap, ta bilder og lage små filmer om det barna er opptatt av.
  • Personalet utviser god dømmekraft og har ansvar for etiske linjer i forhold til bruk av internett når det gjelder informasjonssøk, kildekritikk og personvern.