9 Barnehagens arbeidsmåter
Progresjon
Barnehagen har god kjennskap til det enkelte barn og dets mestringsnivå, slik at vi kan legge til rette for at barnet skal oppleve mestring og samtidig ha noe å strekke seg mot. Vi tenker progresjon når vi planlegger aktiviteter og legger til rette for at barna skal få nye opplevelser og erfaringer.
Et eksempel på progresjon i Lindhøy barnehage er tur:
- De yngste barna går kortere turer i nærmiljøet. På tur kan de kan leke, spise mat og noen ganger sove i hengekøyer. Det er opplevelsen som teller.
- Tre til seksåringene går på ulike turer i nærområdet med fokus på tur-glede, fysisk aktivitet, lek og å bli kjent i nærmiljøet sitt.
- Førskolegruppen har i tillegg egne turer det siste barnehageåret. Det hele avsluttes med “Den store turen” hvor de går fra barnehagen til Verdens ende hvor vi har en feiring sammen med foreldrene og markerer slutten på barnehagetiden.
Barnehagens digitale praksis.
- Personalet har kunnskap om og bruker digitale verktøy i hverdagen når det er naturlig.
- Barna får prøve ut digitale verktøy som Ipad, som produsent og ikke konsument. Barn og personal kan søke etter kunnskap, ta bilder og lage små filmer om det barna er opptatt av.
- Personalet utviser god dømmekraft og har ansvar for etiske linjer i forhold til bruk av internett når det gjelder informasjons-søk, kildekritikk og personvern.