Årsplan for Lindhøy barnehage Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse Åpne dette nivå 1 Innledning 1.1 Kort om Lindhøy barnehage 1.2 Barnehagens verdier 1.3 Færder kommunes samfunnsmål 1.4 Handlingsplaner 2 Barnehagens verdigrunnlag 3 Ansvar og roller 4 Barnehagens formål og innhold 5 Barns medvirkning 6 Samarbeid mellom hjem og barnehage 7 Overganger 8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet 9 Barnehagens arbeidsmåter 10 Barnehagens fagområder 11 Plan for kompetanseheving Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 7 Overganger Når barnet begynner i barnehagen:Alle foresatte inviteres til foreldremøte på våren, i god tid før oppstart i barnehagen.Nye barn og deres foresatte inviteres på besøk før oppstart. Flere besøksdager tilbys dersom det er behov for det.Barn og foresatte møter et personal som er varme, lydhøre og anerkjennende, som imøtekommer deres behov for trygghet og tilknytning i oppstarten. Personalet og de foresatte har daglig kommunikasjon og skaper forutsigbarhet gjennom tydelige rammer. Fra småbarnsavdeling til stor avdeling:Barnehagen tilstreber å dele barnegruppen som skal over på stor avdeling på en måte som ivaretar barnas trygghet, begynnende vennskap og foresattes ønsker så fremt det lar seg gjøre.Barna som skal bytte avdeling besøker denne jevnlig gjennom våren for å bli trygg på nye voksne og barn.Personal fra stor avdeling besøker småbarnsavdelingen og legger til rette for lek på tvers av avdelingene i utetiden.Personalet har dialog med foresatte i forkant og gir deler erfaringer underveis. Overgang mellom barnehage og skole:De eldste barna i barnehagen kalles Skarver. Skarvene har et eget førskoleopplegg med hovedfokus på fellesopplevelser og turer på øyene våre.Førskolegruppen har et eget opplegg ukentlig på aktivitetsrommet med fokus på samarbeidsleker, regelleker, høytlesning og samtaler rundt ulike sosiale historier.Barnehagen følger kommunens plan “Fra eldst til yngst” og “Plan for 5-åringenes siste år i barnehagen”. Pedagogisk leder fyller ut overgangsskjema, i samarbeid med foresatte, som sendes skolen innen utgangen av mai hvert år.Førskolebarna besøker skolen på formelle besøk, som fadderdag og førskoledag og får låne et klasserom for å bli kjent noen ettermiddager i løpet av våren.Barna fra Lindhøy barnehage gjør seg kjent på skolens uteområde med uformelle besøk i løpet av vårhalvåret.Barna fra Lindhøy og Randineborg barnehage har faste treff og det arrangeres et felles foreldremøte på skolen i januar. Forrige kapittel Neste kapittel