Årsplan for Lindhøy barnehage

6 Samarbeid mellom hjem og barnehage

Lindhøy barnehage jobber etter prinsippene om en helsefremmende barnehage. Foresatte skal oppleve at de har en reell påvirkning i hverdagen når det gjelder eget barn.

Kjennetegn:

  • Barnehagen legger til rette for en tett og god dialog med foreldrene, på både individ og gruppenivå.
  • Personalet møter hver familie med anerkjennelse og legger vekt på å bygge en trygg god relasjon til alle.
  • Personalet viser interesse for å bli kjent med hver familie og viser raushet.
  • På individnivå legger barnehagen til rette for at barnehage og foresatte jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til barnets utvikling. Dette vil foregå formelt i avtalte utviklingssamtaler og uformelt i daglig kontakt i hente og bringe-situasjonen.
  • Det formelle samarbeidet ivaretas gjennom foreldreråd, foreldreutvalg og samarbeidsutvalg. 
  • Det gjennomføres foreldreundersøkelse hvert år. Personalet tar hensyn til resultatene i undersøkelsen i sitt planleggingsarbeid.

 

Faste samarbeid og møte-arenaer er:

  • Utviklingssamtaler; foresatte og pedagogisk leder/ barnehagelærer to ganger i året.
  • Foreldremøter, for alle hver høst. For skolestartere i samarbeid med Skolen og Randineborg barnehage i januar hvert år og møte eller samtale for nye familier hver vår.
  • FAU; foreldrenes arbeidsutvalg bestående av to foreldre fra hver avdeling. Velges av alle foreldrene (Foreldrerådet) på første foreldremøte om høsten.
  • SU; samarbeidsutvalget består av to representanter valgt blant medlemmene i FAU, en representant fra de ansatte og en politiker, valgt av kommunestyret. Virksomhetsleder i barnehagen er sekretær.
  • Barnehagen deltar i og legger til rette for møter med ulike samarbeidspartnere som PPT,  skole, barnevern, BUPA, Færderhuset m. fl.