6 Samarbeid mellom hjem og barnehage
Lindhøy barnehage jobber etter prinsippene om en helsefremmende barnehage. Det er viktig for oss at de foresatte skal oppleve at de har en reell påvirkning i hverdagen når det gjelder eget barn.
Kjennetegn:
- Barnehagen legger til rette for en tett og god dialog med foreldrene, på både individ og gruppenivå.
- Personalet møter hver familie med anerkjennelse og legger vekt på å bygge en trygg god relasjon til alle.
- Personalet viser interesse for å bli kjent med hver familie, viser raushet
- På individnivå legger barnehagen til rette for at barnehage og foresatte jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til barnets utvikling. Dette vil foregå formelt i avtalte utviklingssamtaler og uformelt i daglig kontakt i hente og bringesituasjonen.
- Det formelle samarbeidet ivaretas gjennom foreldreråd, foreldreutvalg og samarbeidsutvalg.
- Det gjennomføres foreldreundersøkelse hvert år. Personalet tar hensyn til resultatene i undersøkelsen i sitt planleggingsarbeid og bestreber å bli bedre på de områdene der vi får tilbakemeldinger.
Faste samarbeidsarenaer er:
- Foreldresamtaler, foresatte og pedagogisk leder/ barnehagelærer to ganger i året.
- Foreldremøter, for alle hver høst. For skolestartere i samarbeid med Skolen og Randineborg i januar hvert år og for nye familier hver vår.
- FAU, foreldreutvalg bestående av to foreldre fra hver avdeling. Velges av alle foreldrene (Foreldrerådet) på førte foreldremøte om høsten.
- SU, samarbeidsutvalget består av to representanter valgt blant medlemmene i FAU. SU består av to foreldrerepresentanter, en representant fra de ansatte og en politiker, valgt av kommunestyret. Virksomhetsleder i barnehagen er sekretær.