6 Samarbeid mellom hjem og barnehage
Lindhøy barnehage jobber etter prinsippene om en helsefremmende barnehage. Foresatte skal oppleve at de har en reell påvirkning i hverdagen når det gjelder eget barn.
Kjennetegn:
- Barnehagen legger til rette for en tett og god dialog med foreldrene, på både individ og gruppenivå.
- Personalet møter hver familie med anerkjennelse og legger vekt på å bygge en trygg god relasjon til alle.
- Personalet viser interesse for å bli kjent med hver familie og viser raushet.
- På individnivå legger barnehagen til rette for at barnehage og foresatte jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til barnets utvikling. Dette vil foregå formelt i avtalte utviklingssamtaler og uformelt i daglig kontakt i hente og bringe-situasjonen.
- Det formelle samarbeidet ivaretas gjennom foreldreråd, foreldreutvalg og samarbeidsutvalg.
- Det gjennomføres foreldreundersøkelse hvert år. Personalet tar hensyn til resultatene i undersøkelsen i sitt planleggingsarbeid.
Faste samarbeid og møte-arenaer er:
- Utviklingssamtaler; foresatte og pedagogisk leder/ barnehagelærer to ganger i året.
- Foreldremøter, for alle hver høst. For skolestartere i samarbeid med Skolen og Randineborg barnehage i januar hvert år og møte eller samtale for nye familier hver vår.
- FAU; foreldrenes arbeidsutvalg bestående av to foreldre fra hver avdeling. Velges av alle foreldrene (Foreldrerådet) på første foreldremøte om høsten.
- SU; samarbeidsutvalget består av to representanter valgt blant medlemmene i FAU, en representant fra de ansatte og en politiker, valgt av kommunestyret. Virksomhetsleder i barnehagen er sekretær.
- Barnehagen deltar i og legger til rette for møter med ulike samarbeidspartnere som PPT, skole, barnevern, BUPA, Færderhuset m. fl.