Årsplan Teiehøyden barnehage - under utarbeiding

8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Kjennetegn på vårt pedagogiske innhold:

  •   Vurderingen av siste barnehageår og hvordan dette har betydning for årets planer
  •   Barnehagens ulike tiltak i forhold til samfunnsmandatet
  •   Spesielle tema og satsingsområder i arbeid med barna
  •   Barnehagens organisering og struktur

 

Barnehagens ulike planer

Planlegging

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet hvor det planlegges kontinuerlig, slik at enkeltbarn og barnegrupper får kontinuitet og at det blir progresjon i barnas utvikling og i det pedagogiske arbeidet. Planlegging gir grunnlag for å tenke langsiktig og systematisk i alt arbeid som foregår i barnehagen. Planleggingen baseres på kunnskap om barns trivsel og allsidig utvikling både individuelt og i barnegrupper. Planlegging baseres på observasjoner, dokumentasjoner, refleksjoner, systematisk vurderinger og gjennom samtaler med barn og foresatte.

Årsplan

Årsplanen skal avklare barnehagens mål og rammer, og være en konkretisering av målene i ”Lov om barnehager” og ”Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.”

Årsplanen må leses og forstås i sammenheng med nasjonale planer og Færder kommunes styringsdokumenter. Årsplanen skal være godkjent av samarbeidsutvalget i barnehagen.

 Årsplanen har følgende funksjoner:

  • Være et arbeidsredskap for barnehagens personale
  • Gi mulighet til foreldre til å påvirke barnehagens innhold
  • Være et grunnlag for kommunens innsyn i barnehagen
  • Informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til utenforstående

 

Vurdering

Vi vil fortløpende, på våre ulike planleggings- og samarbeidsmøter, systematisk vurdere det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Vi evaluerer det pedagogiske arbeidet underveis i prosessen, og bruker tid sammen til å gjøre endringer og tilrettelegge for barnegruppen.

Etter hver tradisjon og andre store begivenheter som vi har i barnehagen evalueres det fortløpende gjennom året.  Dette for å sikre at det pedagogiske arbeidet er av god kvalitet, og at det vi holder på med gir barna glede og gode utviklingsmuligheter.  Barnegruppenes og det enkelte barns trivsel og utvikling vil bli observert og senere vurdert på de ulike møtene.

 Foreldrenes innvirkning på evalueringsarbeidet ivaretas først og fremst gjennom foreldresamtaler og samarbeidsutvalget. Resultater fra disse blir da et viktig utgangspunkt for barnehagens videre arbeid og vil bli lagt til grunn for arbeidet med neste års årsplan.

 

Dokumentasjon

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet som skal planlegges, dokumenteres og vurderes med utgangspunkt i Barnehageloven og Rammeplanen. God planlegging er viktig for at vi skal kunne gi et pedagogisk tilbud av god kvalitet. Barnas trivsel og allsidig utvikling vil bli dokumentert jevnlig, slik at enkeltbarn og barnegrupper får et tilrettelagt tilbud. Dokumentasjonen gir grunnlag for å tilpasse og videreutvikle det pedagogiske arbeidet.

For å synliggjøre noe av barnehagens innhold og hva vi arbeider med, ønsker vi å dokumentere noe av hva barna opplever, lærer og gjør i barnehagen ved å:

  • Henge opp og sette frem ting barna arbeider med
  • Vise bilder fra hverdagen i barnehagen
  • Gi skriftlig informasjon (se Visma)
  • Gi foreldre daglig tilbakemelding om barnas dag i barnehagen
  • Gjennomføre foreldresamtaler og foreldremøter


Vi ønsker å vise hva barna opplever, lærer og gjør i barnehagen, ved å ha en dokumentasjonsvegg med tankekart som henger godt synlig inne på hver avdeling. Disse tankekartene er levende og vil kontinuerlig fylles opp med blant annet bilder, faglig dokumentasjon, og materiell og produkter barna har laget til de ulike temaene og prosjektene vi arbeider med.

Vi ønsker at dere kommer inn på avdelingen og ser hva vi holder på med, la gjerne barna vise dere. Dette kan inspirere til gode samtaler, både for oss og ikke minst for barna deres.

 Vi henger opp bilder eller lager bildefremvisninger med bilder som vi tar i løpet av barnehagedagen. På den måten kan det også være lettere å se hva barnet har vært med på, og dermed lettere å samtale med barnet om opplevelser, og viktige hendelser.

 

Tilrettelegging for det almennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

Barnehagen skal tilpasse det almennpedagogiske tilbudet etter barnas ulike behov og forutsetninger, også for barn som har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen vil sørge for at barn som trenger ekstra støtte i den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen, vil få den nødvendige oppfølgingen, slik at alle barn opplever et inkluderende og likeverdig tilbud.

Tilretteleggingen vil bli vurdert underveis av pedagogisk leder i samarbeid med spesialpedagog. Det almennpedagogiske tilbudet vil bli justert i tråd med barnas behov og utvikling.