Årsplan Teiehøyden barnehage - under utarbeiding

1 Innledning

Siden 70-tallet har barnehagens betydning som helsefremmende arena vært stadig økende, både fordi flere barn går i barnehage og fordi innholdet i økende grad er utviklingsstøttene. De aller fleste barn går i barnehage. Barnehagen er ikke lenger kun et sted barn oppholder seg mens mor og far er på arbeid, men barnehagen har også et selvstendig ansvar for å bidra til barnets utvikling. Rammeplanen for barnehage har tydelige forventninger til et leke- og læringsstøttene innhold. Barnehagen skal dekke behov for trygghet, omsorg, lek og danning. Barnehagen skal støtte barnas lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Fordi kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling, er kommunikasjonsstimulering særlig vektlagt. Det samme er utvikling av sosiale og emosjonelle ferdigheter som trengs for å utvikle vennskap og inngå i sosiale relasjoner.

Pedagogisk virksomhet

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet der samfunnsmandatet er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Barnehagen er også første trinn i utdanningsløpet og skal legge grunnlaget for videre utvikling, læring, danning og demokratisk deltakelse.

Færder kommunes kommunale barnehager har som mål å ha høy kvalitet. Kvalitet handler om barnets opplevelse her og nå, og om hvordan barnehagen bidrar til å gi barna gode erfaringer og opplevelser. Kvalitet handler også om kompetanse og ledelse, og om en organisering som gir barnehageansatte tid og rom til barna og tid og rom til kvalitetsutvikling. Barnehagen skal være en del av det store laget rundt barnet. Et tett og godt samarbeid med foreldrene er viktig for kvaliteten.

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Kilde: Lov om barnehager § 1 Formål.

1.1 Kort om Teiehøyden barnehage

Teiehøyden er kommunens eldste barnehage. Barnehagen åpnet med navnet Teiehøyden daghjem 15. august 1972 og hadde 3 avdelinger for barn i alderen 1-6 år i Speiderveien 2.

I 2008 ble barnehagen utvidet og fikk 5 avdelinger med plass til over 70 barn.

August 2012 flyttet barnehagen til midlertidige lokaler i gamle Teie skole samtidig som Teiehøyden og Grindløkken barnehager ble slått sammen til en stor barnehage, og barnehagen ble utvidet fra 5 til 7 avdelinger. I 2015 fikk barnehagen ytterligere 1 avdeling til. Teiehøyden har siden 2015 hatt 8 avdelinger.

Teiehøyden barnehage flyttet inn i nye lokaler 8. november 2016, og tilbake til Speiderveien 2.

Barnehagen har i dag plass til inntil 120 barn.

Fra 1. januar 2020 åpnet Teiehøyden barnehage en uteavdeling. Her er det plass til 14 barn over 3 år. Uteavdelingen har fått navnet Kråka.

Barnehageåret 2023/2024 gjennomførte barnehagen et prøveprosjekt med en avdeling med forsterket uteprofil for 18 barn over 3 år. Avdelingen heter Skjæra. Da dette har vært et vellykket prosjekt, velger vi å fortsette med forsterket uteprofil på avdeling Skjæra barnehageåret 2024-2025.

Uteavdelingen Kråka

I Teieskogen, mellom Speiderbo og akebakken, har vi vår plass i skogen. Her er det en gapahuk, en bålplass og et toalettrom/bod. Vi har en innebase i barnehagen, og levering vil skje på morgenen i barnehagen, frem til de går på tur.

Positive naturopplevelser er en sentral faktor i arbeidet med å skape en forståelse av bærekraftig utvikling, og hva begrepet innebærer, hos hvert enkelt barn. Barna skal få mulighet, gjennom langsiktig arbeid og fokus på naturen og hvordan mennesket påvirker den, til å skaffe seg kunnskapen og verdiene som er nødvendig for å ta vare på naturen. Vårt mål er å danne barna inn i disse verdiene. Barna får oppleve og utforske naturen rundt seg på daglig basis, og barn og ansatte kan sammen skape lek og glede innenfor naturens udefinerte rammer

Uteområde

Barnehagen ligger i et rolig strøk. Teieskogen er rett ved barnehagen og blir jevnlig benyttet. I skogen har vi våre faste turplasser som ligger i ganske kort avstand fra barnehagen, og vi har steder litt lengre unna som de eldste barna bruker som sitt turmål. 
Teie barneskole og Teigar ungdomsskole ligger i kort avstand fra barnehagen. Vi har et godt samarbeid med skolen, spesielt i forkant av skolestart. Teie torv er i nærheten og Rosanesparken er i gangavstand. Det er også mulig å gå til Tønsberg for å være på biblioteket, brannstasjon, papirhuset teater, Haugar kunstmuseum m.m. Barnehagen har en stor el sykkel med plass til 6 barn foran og en vanlig el sykkel, som benyttes til turer i nærområdet.

Lokaler

Barnehagen har 8 avdelinger, hvor det er 4 avdelinger med barn i alderen 3-5 år, 3 avdelinger med barn i alderen 0-3 år, og en uteavdeling med barn i alderen 3-5 år.

Avdelingene Spurven, Pilfinken og Blåmeisen har plass til 10-12 barn under 3 år.

Avdelingene Skjæra, Lerka, Hakkespetten og Ugla har plass til 18 barn over 3 år. 

Uteavdelingen Kråka har plass til 14 barn over 3 år. 

Avdelingenes gruppesammensetning og alder endres i hovedsak i  forbindelse med barnehageopptaket, men kan også endres i spesielle tilfeller hvor det er behov for å finne mer fleksible løsninger i barnegruppen. Dette for å ivareta hele barnegruppens behov og enkeltbarnets utvikling.

Alle avdelingene har et grupperom i tillegg til oppholdsrom. To og to avdelinger samarbeider og har felles garderobe. Midt i bygget har vi et fellesområde, som knytter byggets ulike funksjoner og nivåer sammen. 
Barnehagen har felles temarom, der noen er fleksible, mens andre er særegne. Temarommene ligger strategisk plassert i 1. og 2. etasje slik at de er lette å nå fra alle avdelinger. Rommene heter: vannrommet, malerommet, trehytta, biblioteket «Prikken over i`en» og fellesrommet. Hovedkjøkken er plassert i tilknytning til fellesrommet.

Mer informasjon om , åpningstider, ferie, plandager, barns sykdom og lignende, finnes på kommunes hjemmeside. Teiehøyden barnehage - Færder kommune (faerder.kommune.no)

 

 

1.2 Barnehagens verdier

Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng.

Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse å sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. Barnehagens verdier skal bygge på Barnekonvensjonen.
 

Mangfold

Vi har et mangfold av barn fra ulike nasjonaliteter og bakgrunner. Mangfold og gjensidig respekt skal synliggjøres, verdsettes og fremmes. Mangfoldet i barnehagen handler om: forskjeller mellom grupper som barnehagebarna har sin tilhørighet i individuelle forskjellene som gjør alle barn til unike samfunnsmedlemmer Barnehagen skal bruke mangfoldet som en ressurs i det pedagogiske arbeidet.

1.3 Færder kommunes samfunnsmål

Færder kommune har som overordnet mål at barn og unge i kommunen har en trygg og sunn oppvekst som gjør at alle får et voksenliv med deltakelse i samfunns- og arbeidsliv.

1.4 Handlingsplaner

Andre nettressurser

Det utarbeides sentrale kvalitetsplaner for arbeidet i barnehagene. Kvalitetsutviklingen i det pedagogiske arbeidet finner du i disse publikasjonene: