Årsplan Teiehøyden barnehage - under utarbeiding

4 Barnehagens formål og innhold

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg

Omsorg handler om å møte hvert enkelt barn med åpenhet, varme og interesse, og legge til rette for at barna opplever trivsel, glede og mestring. Vi er opptatt av å gi barna mulighet til å utvikle tillitt til seg selv og til andre. Alle barn skal oppleve å bli respektert for den de er. Vi vil legge til rette for at barna opplever omsorgsfulle relasjoner seg imellom og verdsette barnas egne omsorgshandlinger. Vi hjelper barna og gir dem den støtten de har behov for, og vi gir dem utfordringer som videreutvikler dem både fysisk og mentalt.

 Kjennetegn:

  • Hvert enkelt barn opplever god omsorg i alle rutinesituasjoner
  • Personalet møter barns følelser på en omsorgsfull måte
  • Barna møter autoritative voksne, som gir omsorg og setter grenser
  • Personalet har kompetanse i COS (Circle of Security). 

 

Psykososialt arbeid: barnehagens arbeid med systematisk forebygging av mobbing og krenkende oppførsel for å skape et godt og inkluderende miljø for alle barn

I Kommuneplanens samfunnsdel 2018-2030, er visjonen at alle barn i Færder kommune har en trygg og utviklende oppvekst, som bidrar til at alle får et godt voksenliv med deltakelse i samfunns- og arbeidsliv.  Barnehageloven kap. VIII sier at alle som arbeider i barnehagen har en plikt til å sikre at barnehagebarna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. 

Kjennetegn:

  •  Barnas fysiske og psykiske helse fremmes i barnehagen, og personalet bidrar til barnas   trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd.
  • Personalet legger aktivt til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap.
  • Personalet støtter barna i å mestre motgang og håndtere utfordringer.
  •  Barnehagen forebygger tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
  •  Barnehagen godtar ikke krenkelser som for eksempel utestengning, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider i barnehagen, griper inn når et barn utsettes for slike krenkelser.

 

 Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek

I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig kompetanse.

Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til et læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.

Kjennetegn:

  •  Barnas lek og medvirkning blir ivaretatt ut ifra hvert enkelt barns alder og behov.
  • Personalet er aktive støttespillere og veiledere i barnas lek.
  •  Personalet fokuserer på å stimulere sosial- og språklig kompetanse, som gir barna et godt grunnlag for lek og læring.

 Barnehagen skal fremme danning

Danning har to perspektiver. På den ene siden handler danning om oppdragelse, grensesetting og det å være høflig. «Den gyldne regel», som går på hvordan vi oppfører oss mot andre og det å ha respekt for andre mennesker, beskriver denne delen av danningsbegrepet godt. Den andre siden av begrepet handler om at barnehagen skal fremme og støtte barna til å bli prøvende og nysgjerrige til omverdenen. Barna skal lære å bli selvstendige, utvikle en etisk vurderingsevne, evne til å yte motstand, være solidariske, ha forståelse for felles verdier og normer og inneha handlingskompetanse. Barna skal være rustet til å ta egne valg, samtidig som de skal tilpasse seg normer og regler i samfunnet for øvrig.

Barnehagen skal legge til rette, være støttende, deltakende, oppmerksom, anerkjennende og utfordrende i barnas danningsreise. Barnehagen synliggjør, fremhever og følger opp barnas mangfold og ulikheter. Danning utvikles gjennom samspill, dialog og lek, og disse elementene er derfor rikt representert i barnas hverdag i barnehagen.

Kjennetegn:

  • Barna får støtte i egen identitetsutvikling, og barnehagen synliggjør og fremhever mangfoldet som er representert i barnehagen.
  • Personalet er forbilder for barna i hvordan “den gyldne regel” skal praktiseres.

 

Barnehagen skal fremme læring

Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barnehagen bidrar til et inkluderende læringsfellesskap der barna får støtte og bidrar i egen og andres læring. Barnehagen sørger for at alle barn får rike og varierte opplevelser og erfaringer, utfordringer og mestringsopplevelser. 

Kjennetegn:

  • Personalet støtter barnas refleksjoner rundt situasjoner, temaer og fenomener og skaper forståelse og mening sammen med dem. 
  • Personalet er observante på barnas interesser og bruker det som utgangspunkt for prosjektarbeid.
  • Personalet legger til rette for progresjon i barnas læring.

 Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap

Alle barn skal kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov. (Rammeplan, 2017 s. 10)

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap (Barnehageloven § 2, 3.ledd).  Barna får støtte i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger.

Kjennetegn:

  • Personalet støtter barnas initiativ til samspill og bidrar til at alle kan få leke med andre.
  • Personalet legger til rette for at barn opplever vennskap og lærer å ta vare på venner 
  • Personalet legger til rette for lek hvor barn kan bli kjent i mindre grupper
  • Personalet støtter barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner

 

Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk

Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. (Rammeplan, 2017 s. 23)

Samhandling gjennom kroppsspråk og lek med lyder er en del av barnets måte å nærme seg andre mennesker på. At voksne oppfatter og bekrefter barns uttrykk og samtidig setter ord på barnets inntrykk og opplevelser, er av avgjørende betydning for videre utvikling av språket. Gjennom lek utvikler språket seg. Barn får mulighet til å lære av andre barn, samtidig som de selv får utrykke seg. Felles opplevelser og aktiviteter gir unik muligheter for kommunikasjon mellom barn.

Kjennetegn:

  •  Personalet støtter barnas språkutvikling ved å anerkjenne og respondere på deres språklige og nonverbale uttrykk
  •  Personalet er bevisste sin rolle som språklige forbilder og er lydhøre i kommunikasjonen med alle barn
  • Personalet skaper rom for gode samtaler og refleksjoner gjennom dagen, og er bevisste på å stille åpne spørsmål.
  • Personalet utforsker eventyr, eldre og nyere litteratur sammen med barna
  •  Personalet legger til rette for og bruker sang og musikk, rytme, rim og regler i hverdagen
  • Personalet støtter og oppmuntrer flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål, samtidig som vi aktivt utvikler barns norsk- kompetanse.