Årsplan Teiehøyden barnehage - under utarbeiding

7 Overganger

Når barnet begynner i barnehagen

Barnehagen vil i samarbeid med foresatte legge til rette for at nye barn får en trygg og god start i barnehagen. Alle nye foresatte får god informasjon fra barnehagen på våren, der beskrives det pedagogiske innholdet og rutiner i barnehagedagen. I september blir alle nye foresatte invitert til foreldremøte. I oppstartsperioden organiseres dagene slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn.

Personalet har tett samarbeid med foresatte den første tiden slik at hvert enkelt barn opplever tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.

Overganger innad i barnehagen

Vi ser betydningen av å starte «bli kjent perioden» tidlig. Derfor starter barnehagen å forberede overgangen fra liten til stor avdeling i mai. Det er viktig at barna får en trygg og gradvis «bli kjent periode» i skifte av ny avdeling. De minste avdelingene besøker de store avdelingene i ukene frem til sommeren. Gjennom felles lek og aktivitet blir barna kjent med avdelingens rom og leker, samtidig som trygge relasjoner til nye barn og nytt personale etableres.

Det blir mulighet for en samtale med pedagogisk leder på barnets nye avdeling før sommerferien. 

Overgangen mellom barnehage og skole/førskolegruppe

Barnehagen skal, i samarbeid med skolen, legge til rette for barns overgang fra barnehage til skole og SFO, dette i nært samarbeid med barnas hjem.

Det må legges til rette for at barn kan ta avskjed med barnehagen på en god måte, glede seg til å begynne på skolen, og oppleve at det er sammenheng mellom barnehage og skole (Rammeplan s 13, 2017).

Færder kommune satser på gode overganger mellom barnehage og skole. Det er utarbeidet et dokument ”Fra eldst til yngst” der det er skrevet ned rutiner som skal sikre en god overgang.

  • 5-åringene jobber med skoleforberedende aktiviteter.
  •  Barnehagen har overgangssamtaler med foreldrene som sendes til skolen.
  •  Vi samarbeider med skolene i nærområdet, og besøker skolene gjennom året.

 

Hver uke samles 5-åringene i barnehagen. Her har de ulike aktiviteter både ute og inne. Det legges spesielt vekt på sosial kompetanse, samt språklig- og matematisk kompetanse. Det er skoleforberedende aktiviteter som blant annet omhandler tall og enkel tallforståelse, mengder, former, lek med språk og bokstaver, spill, rim og regler m.m.

Vi arbeider med selvstendighetstrening og barna øver seg på å lytte og på å vente på tur. I bjørnegruppa har vi samling, lek og av og til spiser vi lunsj sammen. Vi har flere felles turer i nærmiljøet i løpet av året. I tillegg organiserer vi bjørnegruppa ved å dele barna inn i mindre grupper på tvers av avdelingene og kjønn. I juni har vi Bjørnedager, hvor bjørnene treffes og er sammen på tvers av avdelingene. Fokus er å bli kjent og å ha skoleforberedende aktiviteter.