KORTVERSJON: Helhetlig plan for oppvekst

5 De fire prioriterte innsatsområdene for helsefremmende faktorer

Prosessen med å lage helhetlig plan for oppvekst i Færder kommune har definert fire områder der det er særlig viktig å øke tilførsel av helsefremmende faktorer eller der økt tilførsel av helsefremmende faktorer vil ha særlig stor effekt. Disse områdene er fysisk helse, psykisk helse, kompetansegrunnmur og bærekraftige liv.  

5.1 Tiltak som bidrar til god fysisk helse

Fysisk helse - Klikk for stort bilde

Menneskekroppen er skapt til bevegelse. Bevegelse er del av barns DNA. Mestring av kroppslige utfordringer utgjør en stor del av  barns første lærdom. Gode opplevelser med bevegelse og aktivitet i ung alder, gir ofte bevegelsesglede som varer livet ut. Å gi barn og unge gode muligheter for å oppleve glede i bevegelse og aktivitet og i fellesskap med andre, men ut fra egne forutsetninger, har derfor stor betydning for utvikling av god fysisk helse. Gjennom å øke tilførsel av faktorer som fremmer hverdagsaktivitet, organisert og uorganisert lek, bevegelse og aktivitet, vil de fleste barn og unges aktivitetsnivå øke. Det igjen vil kunne ha positive effekter på fysisk og psykisk helse og på læring, vekst og utvikling generelt.

 

 

5.2 Tiltak som bidrar til god psykisk helse

Psykiske helse - Klikk for stort bilde

Å bygge psykisk helse må ses i sammenheng med det som beskrives som gode vekstbetingelser og utgjør jordsmonnet i barn og unges liv. Tiltak som styrkes og iverksettes må derfor ha fokus på det som har grunnleggende positiv betydning for barn og unge som trygghet, tilknytning, tilhørighet, mestringsopplevelser, sosial kontakt med andre, gode relasjoner, kjærlighet, respekt, toleranse, å få være aktør i eget liv og aktivitet, opplevelse og følelse av mening. I tillegg skal barn og unge i Færder i større grad oppleve å være aktive, knytte bånd, fortsette å lære, være oppmerksomme og bidra til andre.

 

 

5.3 Tiltak som bidrar til solid og framtidsrettet kompetansegrunnmur

Kompetansegrunnmur - Klikk for stort bilde

Å ha en kompetansegrunnmur som ruster deg til å møte din framtids utfordringer, er av svært stor betydning. Kompetanse defineres som det du gjør og får til i møte med en utfordring eller som evnen du har til å løse en kompleks utfordring, oppgave eller aktivitet (DESECO). I det fornyede læreplanverket for skole defineres kompetanse som;

«Å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.» (LK2020)

 

 

5.4 Tiltak som bidrar til bærekraftige liv

Bærekraftige liv - Klikk for stort bilde

Vår tids største samfunnsutfordring er at ressurser ikke forvaltes bærekraftig og rettferdig. All forskning sier at vi må endre levesett for å kunne videreføre velferdsstaten og en klode som er bærekraftig for kommende generasjoner. Barn og unge i Færder er veldig opptatt av alle sider ved bærekraftutfordringene, både sosiale, økonomiske eller miljømessige forhold.