7 Tiltak som gis av aktuelle aktører i barn og unges liv
Det er mange som kan støtte og påvirke barn og unges oppvekst. Aller viktigst er barnets foreldre og slekt og nettverk. Men venner og andre mennesker barn og unge er sammen med, har også stor betydning. Begrepet “It takes a village to raise a child”, det tar et helt lokalsamfunn å oppdra barn, brukes ofte i denne sammenhengen for å beskrive at det er mange som kan og skal bidra til å gi barn og unge en god oppvekst (det lysegrønne feltet i modellen).
Barn og unge er ikke passive mottakere av voksnes kjærlighet og innsats. De er i aller høyeste grad selv i stand til å være den forandringen de vil se i verden. Gjennom aktive livsvalg kan de forme sitt eget liv, men det går enda bedre om vi er flere om det bygge gode støttestillas.
- Alle barn og unge opp til 3 års alder skal møte av voksne som bygger trygg tilknytning, gir mye kjærlighet og stimulerer til optimal utvikling.
- Begge foreldre/ foresatte skal få likeverdige muligheter til å være trygge, varme og tydelige voksne for sine barn gjennom hele foreldreskapet.
- Tidlig innsats tidlig i livet skal være synlig i planverk og prioriteringer i Færder kommune.
- Foresatte skal oppleve støtte tilpasset barnets alder gjennom hele foreldreskapet.
- Mobilisere foresatte i alle barn og unges livsfaser slik at de bedre kan rustes til å ta sunne livsvalg for seg selv og barna.
- Frivilligheten og kommunen skal være i likeverdige partnerskap og skape varierte og gode tilbud til barn, unge og familier sammen. Tilbudene skal bidra til opplevelse av tilhørighet, fellesskap, glede og mestring.
- Etablere likeverdige partnerskap mellom kommunen og ulike frivillige aktører som kan bidra til flere og bedre tjenestetilbud til barn, unge og familier. I tillegg vil opplevelsen av å bidra også berike de som deltar i det frivillige arbeidet.
- Sørge for at 50% av ansatte i barnehage er utdannet barnehagelærere.
- Øke andelen fagarbeidere med 10%.
- Ansette flere med master og flere med spisskompetanse.
- Sikre helsefaglig kompetanse i barnehagen.
- Ansette Inkluderingsveiledere i alle skoler.
- Sikre at ansatte har spesialpedagogisk utdanning.
- Etablering av sentralt læringsstøttende team.
- Sikre helsefaglig kompetanse i skolen.
- Sikre minst en person med pedagogisk utdanning i alle SFOer.
- Flere fagarbeidere og aktivitetsledere i SFO.
- Sikre aktører/ansatte som kan gi lavterskel, rett hjelp til rett tid.
- Tett samarbeid mellom FærderHuset og øvrige tjenester i oppvekst for å bidra til helhet og sammenheng i tjenestetilbudet.
- Sikre støtte og hjelp som innbyggerne ber om/ønsker.
- Etablere samarbeid med kommunens frivillighetssatsing.
- Etablere aktuelle møteplass for innbyggerne.