Turområder ved Torød

Møt opp på guidet tur med Nøtterøy Historielag lørdag 11. mai kl 11:00 og få med deg fortellinger og masse historie.

Lengde på turen

4 km

Startsted og parkering

Parkering ved Torød kirke, eventuelt skolegården på Torød skole.

Beskrivelse av ruten

Turen starter fra Torød kirke, går inn i alleen langs steingarder opp mot huset hvor Olav Knutsen bodde, videre mot bakketoppen hvor vi får 1700-talls huset på Svensrød på venstre side. Vi tar en stopp, og forteller om den fantastiske historien om Wergeland-sønnen og hans vei til Torød skole. Svensrød huset har tømmer datert til 1759 og er et svalgangshus av også kalt Vestfold type.

Turen går videre ned mot jordet, som om sommeren har beitende kuer og er et eldorado for familier med barn. Den idylliske gårdsveien går videre til Nøtterøys flotteste steingard, som er av typen kistemur, som også på folkemunne kalles svenskegard.

Turen går videre mot Agerup gård, med informasjon om denne fredede gården. Vi fortsetter en liten bit langs Årø-veien og går inn i skogsstien mot Velås, også kalt Glanern. Vi krysser det som kalles Bergan- sletta, hvor kuene beitet i gamle dager. Derfra opp til Glanern med utsikt over det meste av skjærgården til Nøtterøy. Oppe på Glanern blir det en rast med to muligheter for unike historiefortellinger.

Vi følger stien videre ned mot Årøysund, dreier mot Sandløkkeveien, og tar en stopp ved praktfulle Sand gård, bygget i 1804, med valmtak, noe, som var populært på 17-1800 tallet. Vi går videre den smale idylliske veien mot Middelborg, og stopper ved tollstasjonen. Den ble bygget i 1770, og en av de viktigste tollstedene under forbudstiden på1920-tallet. Dette var spritsmugleres tid, og det var regelrett krig mellom smuglere og tollvesenet. Det ble i denne epoken drept rundt 20 personer.

Vi fortsetter langs idylliske Middelborgveien, dreier til høyre ved enden av veien, tar så kirkestien, den folk brukte når de skulle til Torød kirke. Vi fortsetter til Strandåsveien og tar en stopp i bakken. Denne bakken ble i gamledager kalt Gråtabakken. Her stod, hva historien forteller, konene til sjøfolka og vinket farvel da de dro. Her kan også historien til den, dessverre brente Stranda gård fortelles. Vi går videre opp Nestvikveien ,kan ta en stopp der hvor huset til Harald Hansen Svingen lå, dvs Torødhuset som er flyttet til Fagertun. Det finnes mange historier rundt denne fargerike personen.

Vi fortsetter opp Torødveien og tar en stopp ved det dugnadsbygde nærmiljøanlegget som ble kåret til Norges flotteste i 1998. Vi ender opp ved startpunktet som er Torød kirke, også bygd på dugnad.

Mer informasjon om turen med Nøtterøy Historielag finner du på facebook.

Vanskelighetsgrad

Turene vurderes etter fire vanskelighetsgrader: flatt, bratt, sykkel og barnevogn. Denne ruten er kategorisert som:

• bratt
  • flatt

God tur!

Hilsen ukens turtipser,
Hans Marius Råstad, Nøtterøy Historielag

Har du et turtips?

Hver uke publiserer vi nye turtips. Du kan enkelt legge inn ditt turtips via dette skjemaet.