Å tilpasse en bolig innebærer å gjøre den egnet slik at du kan fortsette å bo i den. Tilpasningen må være hensiktsmessig og behovet for tilskudd blir vurdert i sin helhet ut fra husstandens økonomiske situasjon.
Hva tilbyr vi?
Du kan få dekket kostnader helt eller delvis dersom du har behov for:
- boligrådgivning (PDF, 4 MB)
NAV hjelpemiddelsentral eller kommunens ergoterapitjeneste kan gi råd og veiledning om tilretteleggingstiltak til private boligutviklere.
- utbedring
- fornyelse
- spesialtilpasning av ny eller brukt bolig dersom du er funksjonshemmet eller har kronisk sykdom
Hvem kan få tilbudet?
- funksjonshemmede
- særlig vanskeligstilte på annen måte
- eldre over 60 år
Husstandens økonomi vurderes i saksbehandlingen. Det er i utgangspunktet ingen øvre grense for tilskuddsbeløpet. Innvilget tilskudd inntil kr 60.000,- gis uten sikkerhet. Dersom det overstiger kr 60.000,- vil det bli tatt pant i boligen og tilskuddet nedskrives med 10 % over 10 år.
Slik søker du
Skriftlig pristilbud på arbeidet/tiltaket må innhentes fra håndverker og/eller leverandør og vedlegges søknaden. Det må innhentes 2 skriftlige tilbud. NB! Moms skal være inkludert i alle pristilbud.
Her finner du søknadskjema og mer informasjon
Dokumentasjon som må sendes sammen med søknaden:
- Vedlegg til søknad om tilskudd
- Siste selvangivelse som viser inntekter, formue og skatt
- De 2 siste lønnsslipper/trygdekvitteringer
- Saldoutskrift for alle bankkonti
- Saldo / nedbetalingsplan for all gjeld
- Bekreftelse på nedbetalt gjeld (jfr. siste selvangivelse)
- Tilbud / avslag fra privatbank dersom dette kreves av oss
- Rapport fra ergoterapeut
Spesielle forhold
Dersom det er spesielle forhold kommunen bør kjenne til i forbindelse med behandlingen av din søknad bør du redegjøre for dette på et eget ark.