Vannbrudd

Resultatet av et vannbrudd vil som regel bli at abonnenten mister vanntrykket omgående og at kommunens rørleggere må ut å stenge hovedvannledningen for området.

Vannbrudd på kommunal vannledning

  • Reparasjon vil bli utført så snart det er praktisk mulig etter at kabelselskapene er kontaktet og at maskiner og mannskaper er på plass.
  • Det vil bli vurdert utkjøring av vann med tank til husstander etc. Det vil være en vurderingssak når utkjøring av vann blir startet opp i forhold til sårbarhet hos de forskjellige abonnentene. Vann vil bli levert ved eiendomsgrense/port hos abonnenten som kan hente dette i kanner, bøtter etc.
  • Reparasjonstiden vil nødvendigvis variere alt fra noen timer til et døgn avhengig av vannbruddets størrelse.
  • Det må medregnes noe misfarging av vannet etter avstengningen.

Ved mistanke om lekkasje på kommunal vannledning kan kommunens vakttelefon for vann og avløp kontaktes på telefon 33 28 42 65.

Varsling av vannbrudd

  • Ved vannbrudd og ved stopp i vannforsyningen på grunn av planlagt vedlikehold, vil kommunen gi varsel på telefon. Det vil bli spilt av en talemelding til fasttelefoner og sendt en SMS til mobiltelefoner. Du kan lese mer om varsling på SMS på denne siden.

Vannlekkasje på privat vannledning

Ved mistanke om lekkasje på privat vannledning må godkjent rørlegger kontaktes. Vannlekkasjen må utbedres eventuelt må vannledningen skiftes ut.

Tilskudd til utskifting av galvaniserte vannledninger

Galvaniserte vannledninger var mye brukt fram til slutten av 60-tallet. Normal levetid er 20–50 år. Rust og slam forsteiner seg i rørene og innvendig diameter minsker. Samtidig forårsaker dette også tæring på materialet slik at lekkasjer vil oppstå.

Kommunen jobber med å få redusert vannlekkasjene på ledningsnettet, og det er fra 2012 innført en tilskuddsordning for å få fortgang i utskifting av private galvaniserte vannledninger. Tilskuddets størrelse er regulert i kommunens gebyrvedtekt for vann og avløp.