8 tips til deg som har ungdommer

Sommerferien er her, og skolene i Færder kommune har hatt avslutninger med alle sine verdifulle elever. Som flere av dere er kjent med, har skoleåret 2018-2019 vært preget av bekymringer for noen av ungdommene våre.

Bekymringsmeldinger

På bakgrunn av bekymringsmeldinger fra politi, rektorer og sosiallærere på ungdomsskoler og barneskoler, ungdomsrådet, samt SLT-koordinator i både Færder og Tønsberg kommune, har kommunen igangsatt et prosjekt for å skape et mer positivt ungdomsmiljø for alle.

Bekymringsmeldingene varsler om økende rusbruk, voldsbruk, avtalte slåsskamper og filming av slåsskamper (beefing) blant ungdom i Færder og nabokommunene. Færder kommune har gjennomført en omfattende kartlegging, som gjelder ungdommer fra 13 år.

Prosjekt Positivt Ungdomsmiljø

Prosjekt Positivt Ungdomsmiljø har til hensikt å sette i gang både strakstiltak og mer langsiktige tiltak for å hjelpe og støtte. Færder kommune er veldig takknemlig for det foreldreengasjementet som enkeltforeldre, grupper av foreldre og FAU’er har vist på ungdomsskolene den siste tiden. Det er viktig for oss å få dere foreldre med på dette arbeidet.

Sommerferie kan være ekstra utfordrende for mange ungdommer

Å ha fokus på forhold som gjør at ungdommene har det bra, er viktig når utfordringene rundt kan være krevende.

Foreldrenes rolle i dette er avgjørende, derfor ønsker vi å gi dere noen tips på veien:

• Vis at dere følger med. Forsøk å holde oversikt over hva ungdommene holder på med
  • Vis interesse for ungdommens interesser
  • Avtal innetider. Ikke legg deg før du har ungdommen i hus
  • Snakk med andre foreldre. Pass på å gjøre avtaler med andre foreldre om for eksempel overnatting
  • Legg til rette for at din ungdom kan ha med seg venner hjem slik at de har et trygt sted å være
  • Snakk med ungdommen generelt og spesielt om hva som kan gi en god ferie
  • Snakk om hvordan vi mennesker vil ha det oss i mellom. Ungdommene selv sier det er vondt når de møter hverandre med stygge ord og krenkelser. Ikke aksepter krenkende verbal kommunikasjon, ei heller i sosiale medier
  • Vis at dere bryr dere om. Vis varme og tydelighet. Gi ungdommen oppgaver som gjør at hun eller han føler seg betydningsfulle i familieflokken

Er du bekymret?

Er du bekymret, kontakt Familiens Hus: 408 01 230

Hilde M. Schjerven