Alkohol og trafikk er en farlig kombinasjon

En ny undersøkelse fra alkovettorganisasjonen Av-og-til gir grunn til bekymring: 1 av ti i Færder har kjørt bil dagen derpå, selv om de har vært usikre på egen promille.

Vi synes dette er et høyt tall. Selv små mengder alkohol påvirker kjøreegenskapene. Jeg håper folk i Færder er bevisst på faren nå i julen, og ikke kjører bil om de er i tvil, sier Irmelin Skjold, Av-og-til-koordinator i Færder kommune.

Promillekjøring er et problem

Kommunen og alkovettorganisasjonen Av-og-til har et samarbeid om alkohol og trafikk i forbindelse med julehøytiden. Det er også en del av en internasjonal aksjon som gjøres samtidig i en rekke europeiske land. Målet er å få flere til å åpne øynene for risikoen ved å kjøre med promille. Og ikke minst gjøre folk klare over at mange kan kjøre med promille dagen derpå, uten å vite det.

– Promillekjøring er et problem. En tredel av alle dødsulykker i trafikken skyldes rus. Vi har ingen liv å miste. Derfor er det viktig at du som kjører er helt sikker på at promillen er ute av kroppen, før du kjører, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til.

Hun er glad Skjold og Færder kommune tar utfordringen på alvor.

En alkoholmarinert måned

Til tross for at denne julen blir annerledes for de fleste, tror Skjold og Eriksrud fremdeles at julen vil bli en utfordring.

Vi skal ikke i like mange selskaper som før denne julen, men undersøkelser viser at nordmenn drikker omtrent like mye som tidligere – også under korona. Desember er en alkoholmarinert måned, hvor det gjelder å være ekstra på vakt, sier Eriksrud i Av-og-til.

Hun får støtte fra Av-og-til-koordinatoren i Færder.

– Basert på det vi vet om desember, alkohol og kjøring, så er vi bekymret. Det er flere ganger i desember hvor man bør tenke seg godt om før man setter seg bak rattet. Tallene i undersøkelsen støtter den oppfatningen. Samtidig håper vi at flere enn tidligere lar bilen stå om de ikke er sikre på om de har promille eller ikke, sier Skjold.