Ber om møte med statsministeren

Kommunene i gamle Vestfold fylke og Grenland har fått beskjed om å avgi vaksiner. Ordførerne i ni av disse kommunene har sendt brev til statsministeren hvor de ber om at omfordelingen av vaksiner vurderes på nytt.

Skjevfordeling av vaksiner

Brevet fra ordførerne ble sendt 13. mai:

Til statsministeren,

Kommunene i gamle Vestfold fylke og Grenland mottok beskjeden om at de fleste av oss må avgi vaksiner med stor bekymring.

De siste månedene har det vært et meget stort smittetrykk i alle våre kommuner. Den siste ukesrapporten fra FHI (12.05.21) viser også at Vestfold og Telemark har nest høyest smitteøkning i landet (etter Rogaland), og nest høyest forekomst av meldte tilfeller per 100.000 innbygger (etter Oslo).

Regjeringen har også over en lengre periode innført de strengeste tiltakene (5A) i alle våre kommuner. Vi stiller oss derfor uforstående til at vi i perioden fremover vil få færre vaksiner.

Vi får også veldig mange henvendelser fra innbyggere og næringsdrivende som over lang tid har ofret mye. Vi er ikke selv i stand til å forklare de hvorfor det er rimelig at vi nå skal avgi vaksiner.

Vi ber derfor om et snarlig møte med Statsministeren om dette. Alle ordførerne er tilgjengelig på kort varsel.

Vi ser frem til et konstruktivt møte i nærmeste fremtid.

På forhånd takk.

Jon Sanness Andersen, ordfører i Færder