Ble overrasket med premie fra ordføreren

GLAD GJENG: Fjerdeklasse på Torød kom rett fra sykkelprøven da de ble overrasket av ordfører Jon Sanness Andersen i klasserommet. Premien ble svært godt mottatt.
De har syklet og gått, både i sol og regn. Hver eneste dag, alle sammen. Dermed var fjerdeklasse på Torød grønnest og best i hele kommunen.

Vinnerne av Helt Grønn skolevei

I seks uker fram til juni har tusen elever på Færders barneskoler deltatt i kampanjen Helt Grønn skolevei. Målet har vært å få flest mulig til å sykle eller gå til skolen. Buss, dersom du har krav på det, har også telt som en grønn måte å komme seg til skolen på.

Dermed ble det besøk av ordføreren, og det var ikke rent lite stas. Nesten to meter høye ordfører Jon Sanness Andersen gjorde inntrykk da han kom inn i klasserommet, med ordførerkjedet rundt halsen og et diplom under armen.

– Jeg er skikkelig imponert over dere. Premien er vel fortjent, sa ordføreren.

Premien er penger til klassekassa og må brukes på noe sosialt. Vi vet at fjorårets vinnere endte med å ta en tur til trampolineparken Gravity. Hva årets premie blir brukt til, må klassen finne ut av sammen.

Vi blir spreke

Fjerdeklassen hadde meldt seg på i kampanjen under navnet «4 Verden sprekeste klasse». Et navn som legger lista høy, men de levde opp til presset de satte på seg selv. Ingen andre var like spreke når det gjaldt å komme seg til skolen for egen maskin. Vi kan røpe at det var veldig jevnt blant klasser fra fire ulike skoler, men fjerdeklassingene på Torød holdt aktiviteten oppe gjennom alle ukene og slapp egentlig aldri noen helt innpå seg.

Selv han med lengst vei til skolen har syklet hver dag. Man blir sprek når man sykler nesten fire kilometer hver vei.

– Men hva er det som er så bra med å sykle eller gå til skolen, da, lurte kommunens klimarådgiver, Morten Fredheim Solberg.

Barna var raske til å rekke opp hånda og komme med gode forslag. «Vi blir spreke», «vi blir sterke», «det blir renere luft» og «det blir mindre biler på veien» var noen av svarene vi fikk. Det var selvfølgelig både ordføreren og klimarådgiveren enige i. At barna også lærer bedre etter å ha vært fysisk aktive er en god bonus.

Is for innsatsen

Mange klasser har vært skikkelig spreke selv om de ikke kom helt til topps i konkurransen. Og i enkelte klasser har aktiviteten tatt seg veldig opp fra uke til uke.

Klasse 4A på Brattås skole ga seg ikke, og flere og flere i klassen kom seg til skolen på en grønn måte for hver uke. De viste faktisk den største framgangen av alle gjennom de seks ukene. Dermed fikk de en iskald overraskelse da de var på tur til Hella den siste uka før sommerferien.

«Tusen takk for isen!» sa de da klimarådgiveren kom med overraskelsen. Og vi i Færder kommune sier tusen takk til alle barna som sykler, går eller tar bussen til skolen.

FIKK IS: Klasse 4A på Brattås skole viste størst framgang gjennom Helt Grønn skoleveis kampanjeuker. Det sikret dem en is i premie, noe som passet bra da de var på tur til Hella.