Bli med på Ombruksuka 2024

22. november - 1. desember arrangeres Ombruksuka i Vestfold. Bli med å heie fram ombruk og reparasjon! Kanskje du kan bidra med et arrangement eller en aktivitet?

Barn som planter grønnsaker, high-five, klær på hengere og en mann som reparerer sykler - Klikk for stort bilde

Ombruksuka er en uke hvor vi sammen løfter frem bærekraftigforbruk med fokus på ombruks– og reparasjonsalternativer. For å ta vare på ressursene våre, klima og miljø så må vi bli enda flinkere til å ta vare på tingene våre fremover.

Vesar er initiativtaker til Ombruksuka i Vestfold. De tilrettelegger med tips til arrangementer, informasjon på nettside, felles programoversikt over alle aktiviteter, markedsføring gjennom sosiale og redaksjonelle medier, samt en materiellpakke med blant annet logo for Ombruksuka. Færder kommune vil også dele lokale arrangementer og aktiviteter på sine digitale plattformer.

Har du lyst til å være medarrangør?

Vi oppfordrer næringsliv, frivillige organisasjoner, offentlige aktører og privatpersoner til å dra i gang arrangementer og aktiviteter under Ombruksuka 2024.

Meld inn ditt arrangement eller aktivitet ved å fylle ut et skjema på Vesar sin nettside. Da vil det promoteres som en del av det offisielle programmet for Ombruksuka 2024 i Vestfold.

Frist å melde inn arrangement/aktivitet er 25. oktober!

Klikk her for tips til arrangementer og aktiviteter

Begynn planleggingen nå

Selv om det er lenge til november kan det være lurt å starte planleggingen allerede nå. Hva slags type aktiviteter dere bidrar med er helt opp til dere. Det kan være en sykveld med gode venner eller et sykkel-reparasjonsverksted åpent for alle som skulle trenge det.

Ingen aktiviteter er for små eller for store, vi vil gjerne ha med så mange som mulig.

Kanskje dere allerede har relevante tilbud som kan løftes frem? For eksempel pleier ditt lag eller forening å arrangere loppemarked på høsten? Hvis dere arrangerer det i Ombruksuken vil dere få stor drahjelp i form av promotering og deling av aktuelle artikler og arrangementer på både Vesar og Færder kommune sine informasjonskanaler. Uansett hva dere planlegger har vi lyst til å høre om det, slik at vi sammen får vist frem ombruksaktivitetene og -engasjementet i Vestfold!

–Ombruksuka er gjenvinningsbransjens motsvar til Black Week, og målet er å skape bevissthet rundt at ombruk er bra for både klima, miljø og egen lommebok, sier klimarådgiver Lage Nøst i Færder kommune. Tønsberg og Færder kommune markerer Ombruksuka for andre gang, og fjoråret var en stor suksess med små og store aktiviteter.

Les mer om hva som skjer under Ombruksuka i Vestfold på Vesar sine nettsider.

Lage Nøst
Rådgiver