De var grønnest på skoleveien

7. klasse på Brattås skole. Foto. - Klikk for stort bildeAlida Moi og Dennis Moronski Svinndal syns det var stas at klassen deres vant. Nå gleder de seg til å bruke premien.

«Wow! Oi oi oi oi!!» Den vanlige skoledagen er i ferd med å ta en helt ny vending når 7. klasse på Brattås skole plutselig får besøk av ordføreren. De var nemlig best av alle i Helt Grønn Skolevei.

Klassen har kommet seg halvveis inn i dagens første undervisningstime, når ordføreren og et par andre banker på døra.

Sjefen i kommunen, som elevene kaller ham, har kommet til 7. klasse på Brattås, og det er ikke helt tilfeldig at han er akkurat her. Klassen har nemlig vært aller flinkest til å gå, sykle eller reise kollektivt til og fra skolen under kampanjen Helt Grønn Skolevei.

Jubel i klassen da premien ble delt ut. Foto. - Klikk for stort bildeJubel i klassen da premien ble delt ut.

Kampanjen pågikk i fem uker fram til høstferien. Underveis har kommunen kåret ukesvinnere. 7. klassen på Brattås har ikke nådd helt til topps noen av ukene, selv om de har vært nære på et par ganger. Det var den jevnt gode innsatsen som gjorde at de stakk av med sammenlagtseieren til slutt. At de skulle vinne kommer ikke som en kjempestor overraskelse på verken lærere eller rektor. Tidligere i år har de nemlig vunnet skolens aktivitetsdag, og i fjor vant de idrettsdagen. Her snakker vi altså om en skikkelig sprek gjeng.

Sosial premie

I hånda står ordfører Jon Sanness Andersen med et diplom, og når elevene ser hva som står på den blir det liv i leiren.

«Se, da! Det er 5.000 kroner!» utbryter de som sitter nærmest når de ser teksten på diplomet. «Nå får vi råd til ny klasseball», sier et par av elevene. Ja, det får de, og enda mer. Premien skal brukes på noe sosialt og hyggelig. Nå blir det opp til elevene å finne ut hva de ønsker å gjøre sammen.

Færder kommune ønsker klassen lykke til videre og håper de vil fortsette å sykle, gå eller reise kollektivt til skolen, også når de begynner på ungdomsskolen neste år.

Kommunen er veldig fornøyd med at alle barneskolene deltok i kampanjen. Også de som ikke vant har gjort en veldig god innsats, og kommunen håper mange barn har oppdaget at det er gøy å gå eller sykle til skolen.

Ordfører Jon Sanness Andersen deler ut diplom som Dennis Moronski Svinndal tar imot for klassen.  Foto. - Klikk for stort bildeOrdfører Jon Sanness Andersen deler ut diplom som Dennis Moronski Svinndal tar imot for klassen.

Helt Grønn Skolevei

• Kampanje for å få barneskoleelever til å gå, sykle eller reise kollektivt til skolen.
  • 43 klasser eller klassetrinn fra alle barneskolene i Færder kommune deltok.
  • Varte fra 31. august til 2. oktober.
  • Underveis ble det kåret ukesvinnere.
  • Samme kampanje ble også gjennomført i Larvik, Sandefjord, Tønsberg og Horten.