Det er igjen klart for musikk- og kulturfestival for ungdom på Slottsfjellet

For andre år på rad skal ungdomsskoleelever fra Færder, Tønsberg, Horten og Holmestrand samles til festival, og artister som Marstein, Miss Tati og Oslo Soul Sessions står på scenen når elever fra disse fire kommunene møtes på Slottsfjellet i Tønsberg.

DKS-festivalen - Klikk for stort bildeDKS-festivalen

Den 13. og 14. juni arrangerer Den kulturelle skolesekken (DKS) i Holmestrand, Horten, Færder og Tønsberg en musikk- og kulturfestival for elever i 8.-10. trinn.

Formålet med festivalen er å gi elevene en dag fylt med innhold av høy kunstnerisk kvalitet, og til sammen er det ca 5000 elever som kommer til Slottsfjellet i Tønsberg disse to dagene.

Elevene deltar i planleggingen

Festivalen er en del av Den kulturelle skolesekken, og er et samarbeid mellom de fire kommunene.

Elevene har selv vært med på å lage den gjennom et festivalråd. I tillegg så har flere av elevene frivilligoppdrag under selve festivalen sier prosjektleder Haakon Kildal Stevens

Festivalen foregår i skoletiden og er gratis for elevene. I tillegg til de fire kommunenes økonomiske egeninnsats har vi fått økonomisk støtte fra DKS Vestfold og Telemark, Sparebankstiftelsen DNB, Sparebankstiftelsen Nøtterøy - Tønsberg og Finn Wilhelmsens stiftelse.

Elevene får oppleve konserter, dans og delta på aktiviteter innen et bredt felt som for eksempel. film, nysirkus og visuell kunst.   Fokus for årets festival er utenforskap og inkludering, og i programmeringen har vi lagt vekt på mangfold. Ungdom møtes på tvers av kommunene. Det er så mange elever at vi har måtte dele opp festivalen over to dager. Elevene kommer trinnvis og det vil være elever fra alle kommunene begge dagene sier Stevens.

Kunstprosjekt for alle elever på 8-trinn.

Sparebankstiftelsen DNB har gitt støtte til et 3-årig kunstprosjekt i forbindelse med festivalen.   Sammen med Vestfold kunstsenter har vi laget kunstprosjektet «Gi et vink.»

I forkant av DKS-festivalen i juni vil alle elever på 8- trinn få et skolebesøk av en kunstner med verksted. Her skal elevene få lage et personlig flagg til en felles utsmykning som monteres opp på årets DKS festival.

Om artistene:

Marstein:

Marstein er soloprosjektet til Jo Almaas Marstein, kjent fra rapkollektivet UNDERGRUNN som slo gjennom med et brak som demoartist på 2018. De har siden blitt stadig mer av en snakkis her hjemme, og streamer i millionklassen.

Selv om UNDERGRUNN på ingen måte er på is, ser flere i kollektivet nå sitt snitt til å ta steget et par hakk til venstre og utforske soloprosjekter – og Marstein har noen spennende greier på gang som definitivt vil bli lagt merke til under årets festival.

Miss Tati:

I mai 2017 albumdebuterte Miss Tati fra Bergen med den passende titulerte «Finally, Tati!». Etter flere år med ekstensiv livespilling og singler har den norsk/portugisisk/angolanske artisten lenge imponert både konsertgjengere og musikkelskere over hele landet. Med bejublede opptredener på de fleste av landets større festivaler, som Øyafestivalen, Slottsfjell og by:Larm, samt en rekke klubbkonserter (deriblant som “special guest” på Sondre Lerches Norgesturné vinteren 2017). Hennes unike miks av soul, hip hop og RnB har også sørget for at Miss Tati har fått oppmerksomhet langt utenfor Norges grenser. Aviser og magasiner som The Guardian, i-D, Nylon, Essence og Timeout London har alle lagt sin elsk på Tatis musikk.