Endelig er det gøy igjen

Det var skikkelig festivalstemning da ungdomsskoleelever fra Færder, Tønsberg, Horten og Holmestrand møttes på Slottsfjellet i Tønsberg.

Festival

Lyden runger på fjellet. Ung jubel foran scenen. Nye bekjentskap. Tusenvis av smil sendes rundt. Sola skinner. Det meste er som det skal på en skikkelig festival når ungdomsskoleelever fra kommunene Færder, Holmestrand, Horten og Tønsberg møtes på Slottsfjellet i Tønsberg tirsdag og onsdag. Det er ingen tvil om at dette er en etterlengtet dag.

-Vi har nesten ikke vært sammen med andre i løpet av ungdomsskolen. Endelig er vi så mange som har det gøy sammen. Dette trengte vi nå,  det er mange ungdom som har kjent på mye stress og ensomhet de siste årene, sier Olivia Cornelia Koks som går i 8. klasse på Tjøme ungdomsskole.

– Dette er så utrolig viktig og gøy. Se så mye folk, det fine være, fornøyde folk. Dette gir en god følelse: Jeg er stolt, fortsetter Cecilie Hyllen Haxe fra Sande ungdomsskole. De to har grunn til kjenne på den følelsen. Sammen med ungdom fra alle de andre ungdomsskolene i de fire kommunene er de festivalverter. De har vært med på å planlegge årets festival som er en del av Den kulturelle skolesekken (DKS), og er et samarbeid mellom de fire kommunene.

STOLTE: Kulturvertene som består av elever fra ungdomsskolene fra de fire kommunene. Fra venstre: Nicolai Himborg, Franceszek Kakuziak, Felix Wadel, Caja Janitz, Olav Myhre Mørkåsen, Olivia Cornelia Koks, Cecilie Hyllen Kaxe og Remi Klausen.
-Vi har lært utrolig mye av dette arbeidet. Vi har tatt ansvar, og vi har fått være med å bestemme. Vi har virkelig opplevd at de voksne har lyttet til oss, og gitt oss muligheter til å gjøre dette til noe vi ungdommene liker. Også har vi fått gode vennskap og hatt det gøy på veien. Se så bra det ble! Koks og Haxe snur seg mot publikum. I ryggen har de 2500 skoleungdom, og tilsvarende antall kommer onsdagen denne uka.  De smiler og synger mot scenen. Der har de fire ordførerne nettopp åpnet festivalen og gitt mikrofonen videre til artisten Aiba. Det hoppes, jubles og det synges. Aiba har flere millioner avspillinger på Spotify, og han får god hjelp fra et publikum som kjenner mange av låtene hans godt.

HERLIG STEMNING: Ordførerne Are Karlsen (Horten), Elin Gran Weggersrud (Holmestrand), Jon Sanness Andersen (Færder) og Anne Rygh Pedersen (Tønsberg) åpnet festivalen.

POPULÆR: Artisten Aida hadde publikum i sin hule hånd fra start til slutt.

Noe for alle

Rett nedenfor konsertarenaen er flere kulturelle aktører som for eksempel Preus fotomuseum og Haugar kunstutstilling på plass for å gi ungdommene ulike kulturelle opplevelser gjennom spennende aktiviteter.

-Det er gøy å møte nye folk, Chris Wold fra Sande ungdomsskole er i gang med å sjonglere.

– 30 minutters intensiv jobbing, så sitter den. Her er det talent, sier instruktøren og sender Chris og kompisen Sindre Halfdansen et nikk. -Det er ikke tvil, dette er mye bedre enn skole, sier Sindre.

MANGE BALLER I LUFTA: Chris Wold og Sondre Halfdansen fra Sande fikk teste sjongleringsferdighetene, og det var talent å spore.
Et av formålene med festivalen er å gi elevene en dag fylt med innhold av høy kunstnerisk kvalitet. Det setter Sophie Jegard Lund, Sandra Antonkiewicz og Linn Lewis fra Borre ungdomsskole stor pris på. De er i dyp konsentrasjon i arbeidet med den gamle trykketeknikken dyptrykk.

-Det er fint at festivalen er variert, vi er av det kreative slaget og liker oss veldig godt her i verkstedet, forklarer Sandra.

KREATIVE: Sophie Jegard Lund, Sandra Antonkiewicz og Linn Lewis fra Borre ungdomsskole lærer trykkteknikken dyptrykk.

DYPTRYKK: Kunstverkene henges opp på en av standene på festivalen.

Treffe venner fra andre skoler
Et annet mål for festivalen er å skape tilhørighet og åpenhet mellom kommunene. Emira Bahadir fra Presterød ungdomsskole i Tønsberg setter ekstra stor pris på nettopp det sosiale.

-Jeg har venner på tvers av skolene, og det er utrolig koselig å møtes her sammen, forklarer hun før hun henger opp sin selvlagde keramikkskulptur til pynt.

SKAPE: Emira Bahadir stiller ut sitt kunstverk.
Siste tur med gjengen

Krister Bugge Dahl og Jonas H. Isaksen fra Revetal ungdomsskole fletter vennskapsbånd.

-Vi går i 10. klasse. Snart er ungdomsskoletiden ferdig, og det er skikkelig hyggelig å gjøre dette sammen, og ha en kul ting å huske tilbake på.  Vi ser at vennene våre også koser seg, forklarer Krister.

VENNSKAPSBÅND: Jonas H. Isaksen og Krister Bugge Dahl knyter bokstavelig talt vennskapsbånd på et av verkstedene, men de mener også at en slik festivaldag er en viktig dag for minneboka.
Oscar With, Lucas Helsing og Tobias Pedersen fra Kongseik ungdomsskole i Tønsberg har også lagd vennskapsbånd og er i full sving med å sette sitt preg på festivalen gjennom penselen.

-Det er fint å få en hyggelig avslutning sammen. Siste tur med gjengen, avslutter Tobias som også er 10.-klassing, og snart legger tiden som ungdomsskoleelev bak seg.

SETTER PREG: Oscar With, Lucas Helsing og Tobias Pedersen bidrar til festivalens kunstverk.