Er du lysten på livet? Det er denne gjengen!

Onsdag 27. september ble siste kursdag i Lyst på livet gjennomført med rundt 30 engasjerte pensjonister fra hele Færder!

Gruppebilde av kursdeltakere. Foto. - Klikk for stort bildeSpreke kursdeltakere fra både Tjøme og Nøtterøy samlet siste kursdag på FærderHuset.

Lyst på livet er et konsept utviklet av og for pensjonister, med visjon om at vi skal leve et best mulig liv – hele livet.

Deltakerne i lyst på livet-kurset har gjennom vår og høst møttes hver 6. uke til kursdager som fokuserer på ulike livsområder vi vet er viktig for god helse og opplevelse av god livskvalitet;

• Sikkerhet og trygghet
  • Sosialt nettverk
  • Mat og drikke
  • Fysisk aktivitet

Vi har arbeidet med å fremme egen helse og livskvalitet gjennom å påvirke vaner og mønstre i hverdagen og å ta kloke valg for oss selv. Pensjonister har mye kunnskap og kompetanse, og i Lyst på livet mobiliserer og deler deltakerne denne kompetansen for å få et best mulig liv og fremme en alderdom med god livskvalitet. Ved å rette fokus mot ressurser og egne muligheter i et hyggelig kursfellesskap, styrkes livsglede og helse.

Hver kursdag har vi spist lunsj i fellesskap, hatt kulturelle innslag og allsang, samt 5–10 minutter lett fysisk aktivitet. Fagkyndige har innledet kursdagene med temaet for dagen.

Kurset har hatt 4 grupper med 6–8 deltakere på hver gruppe. Den ene gruppa har hatt kursdagene i den gamle kommunestyresalen på Tjøme og de tre andre har hatt kursdager i lokalene til Sjølystsenteret på Nøtterøy. Hver gruppe har hatt to frivillige kursledere, som har veiledet deltakerne gjennom kurset.

Gruppebilde av kursledere. Foto. - Klikk for stort bildeTusen takk til dyktige frivillige kursledere. Fra venstre: Vigdis Kittang Ramstad, Grunn Langedrag, Siri Roka, Kjersti Hauan, Britt Sjøvaag og Ewa Hasle. Aina Lium, Kjell Gustav Aker og Torunn Kopperud kunne dessverre ikke delta.

Første og siste kursdag var alle gruppene samlet til felles oppstart og avslutning. Avslutningen 27. september ble holdt i lokalene til det nye FærderHuset. En dag fylt med mye glede og positiv energi!

Deltakerne opplever at kurset har vært verdifullt, blant annet i form av utviklet helsekompetanse, bevisstgjøring rundt kloke valg og hyggelig sosialt samvær. Basert på gode tilbakemeldinger og nasjonale føringer for å arbeide helsefremmende og forebyggende vil kommunen trolig sette opp nytt kurs i 2024. Kunne du tenke deg å delta eller være frivillig kursleder? Eller kjenner du noen dette kunne vært aktuelt for? Følg med på kommunens nettside for informasjon. Ved oppstart av nytt kurs vil dette også markedsføres i andre kanaler.

Kunnskapskilder og presentasjoner fra Lyst på livet-kurset

Bakgrunn for kurset

Det er sterke nasjonale føringer for å arbeide helsefremmende og stryke befolkningens helsekompetanse. Færder kommune fikk støtte av Statsforvalteren til å gjennomføre et prosjekt om å styrke helsekompetansen i befolkningen. Kommunen gjennomførte et folkemøte, hvor deltakerne meldte inn områder de mente var viktig for å opprettholde god helse og leve gode hverdagsliv. Tilbakemeldingen samsvarer i stor grad med temaene i kursrekken Lyst på livet.

Leve hele livet-reformen avløses i utgangen av 2023, og følges videre opp av Bo trygt hjemme-reformen i 2024. Målet med reformene er at pensjonister kan mestre livet lenger og ha en trygg, aktiv og verdig alderdom. Reformen skal bidra til: Flere gode leveår med god helse og livskvalitet, mestring av eget liv og nødvendig helsehjelp – når det er behov for den. Innspill til reformen peker på tre behov: Tilhørighet til lokalsamfunnet, oversikt over hva som bør gjøres – og hvordan og behovet for å føle seg nyttig for andre mennesker. Lyst på livet-kurset fanger nettopp målsettingene i nåværende og kommende reform.

Deltakerne forteller at kurset har gjort dem enda mer bevisst på betydningen av å planlegge for et selvstendig og godt liv. De oppsummerer kurset med sitatet under av Per Fugelli:

Lev livet. Opplev alt du kan!
Ta vare på deg selv og de du er glad i.
Ha det gøy-vær litt gal og rar.
Gå ut og gjør noen feil- for det kommer du til å gjøre uansett.
Nyt deg selv og utnytt alle mulighetene til å lære noe på veien.
Ikke vær perfekt – vær heller en utmerket versjon av deg selv!

Per Fugelli