Færderbarn gir råd til regjeringen om pandemien

Resultater fra ulike rapporter og undersøkelser slår fast at pandemien har ført til tapt sosial og faglig læring for barn og unge. Regjeringen satte derfor ned en arbeidsgruppe i mai 2021, ledet av Statsforvalteren i Oslo og Viken som skulle foreslå konkrete tiltak for å bøte på konsekvensene av pandemien - de ønsket et løft for trivsel og læring.

Elever med mange kloke råd

Færder kommune ble invitert av Statsforvalteren til å løfte frem barnas stemmer. Ansvaret ble gitt folkehelseprosjektet «Mitt Færder», som sammen med forebyggende barnevern laget avtale med Torød og Teie skole om at elevene deres skulle gi sine råd. Elevene tok utgangspunkt i erfaringene fra skoleåret 2020/ 2021 og i løpet av noen kreative timer kunne 4. trinn på Torød skole og 7B på Teie skole levere sine innspill til hva som har vært bra, hva som har vært dumt og hvordan drømmeskolen ser ut. Alt dette ble tegnet og forklart på store ark:

Råd fra 4. trinn på Torød skole    Råd fra 7B på Teie skole 


 

Leder av «Mitt Færder», Elin Skuggedal, oppsummerte innspillene og sendte det til Statsforvalteren. Elevenes tegninger og tekst ble i sin helhet gjengitt i rapporten "Skolen etter koronapandemien".

Elevene hadde mange kloke råd. De var blant annet opptatt av at skolen skal fylles med glede, bading, vennskap og lek, og at læring må skje på kreative måter, gjerne ute og på tur. En av de tingene som hadde vært vanskelig, var å bli delt i mindre grupper og ha avgrensede områder å være på, oppsummerer Elin Skuggedal.

Disse og mange andre innspill står beskrevet i rapporten "Skolen etter koronapandemien".

Har du lyst å se overrekkelsen til kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby?

Overrekkelsen av rapporten "Skolen etter koronapandemien" kan du se på regjeringens nettside.