Færders ivrigste klasse

Vinnere. Foto. - Klikk for stort bildeKlassen visste ingenting før ordføreren kom på besøk. Peter og Koda (begge 11 år) tok imot premien på vegne av klassen.

Juhuu!! Jubelen kommer fra sjette klasse på Torød skole, som nettopp har fått premie av selveste ordføreren.

Midt i skoletimen fikk de beskjed om å komme ut i skolegården. Der sto nemlig rektor og ordføreren og ventet på dem med en hyggelig overraskelse.

– Gratulerer så masse. Dere har virkelig fortjent premien, for jeg har sett hvor flinke dere har vært, sier han.

Klassen har nemlig deltatt i kampanjen Helt Grønn skolevei, der målet har vært å gå og sykle flest mulig dager til og fra skolen. Har du krav på kollektivtransport har også dette blitt regnet som en miljøvennlig måte å komme seg til skolen på.

Og etter iherdige anstrengelser fra elevene, fikk de altså betalt for innsatsen. Premien er et pengebeløp som skal brukes på at klassen finner på noe sosialt sammen. Om det blir kino, trampolinepark eller noe annet, får klassen bli enige om.

Ordfører Jon Sanness Andersen og 6. trinn på Torød skole. Foto. - Klikk for stort bildeOrdfører Jon Sanness Andersen overrasket 6. trinn på Torød skole

– Vi bare ville det

I løpet av de seks ukene som kampanjen pågikk kom sjetteklassingene på Torød seg til skolen på en grønn måte i over 99 prosent av dagene. Det er imponerende, særlig når vi vet at noen av elevene har nærmere fire kilometer sykkelvei. I området rundt Torød er det mange smale og svingete veier, og langt fra alle har gang- og sykkelvei å ferdes på. Da blir det ekstra imponerende når vi ser hva vinnerklassen har fått til.

– Hvordan klarte dere dette? spør kommunens utsendte klimarådgiver.

– Vi bare ville det. Også er det jo gøy å få det til, svarer et par av elevene.

Vi gratulerer klassen og håper at alle som har deltatt, ikke bare vinnerklassen, har fått fine opplevelser med å gå og sykle på skoleveien sin.

Og til alle voksne som kjører bil på øyene våre: Vis hensyn til barna som går til og fra skolen sin, så bidrar vi alle til at skoleveien blir tryggere og hyggeligere.

Helt Grønn skolevei

• Kampanje for å få elevene i barneskolen til å gå, sykle eller velge kollektivt (dersom de har krav på det) til og fra skolen.
  • Har pågått i seks uker i mai og juni.
  • Ett tusen elever i Færder har deltatt.
  • Ukesvinnere har fått diplom.
  • Målet er å få flere barn til å sykle og gå til skolen. Det gir bedre folkehelse, bedre læringsevne hos elevene, mindre trafikk rundt skolene og mindre klimagassutslipp.
  • Kampanjen er et tilbud til alle kommunene i Vestfold. Færder har deltatt, sammen med Tønsberg og Sandefjord.
  • Det finnes lignende kampanjer i de fleste fylkene.

Jobber med sikrere skoleveier

Mange steder på øyene våre er det ikke gang- og sykkelvei i dag. Kommunen jobber med saken, og de neste fire årene er det satt av penger til flere nye strekninger med gang- og sykkelvei:

• 20 millioner kroner skal brukes på gang- og sykkelveier langs kommunale veier.
  • Det er også satt av 4,7 millioner til gang- og sykkelveier langs fylkesveier. Beløpet er kommunens andel av utbyggingen.
  • I tillegg kommer det nye gang- og sykkelveier inn til nye Labakken barneskole.
  • På toppen av dette er det satt av 1,6 millioner kroner til andre trafikksikkerhetstiltak.
  • Kommunen jobber også for å opprette trafikksikre hjertesoner rundt skolene.

Steder der kommunen jobber med å lage gang- og sykkelveier nå:

• Dukenveien
  • Fjærholmveien