Foresatte fikk presentasjon av løsninger for å ivareta barna i Brattås barnehage

Færder kommune krever at Brattås barnehage åpner, slik at barna kan komme tilbake til sitt trygge miljø, med lekekamerater og kjente voksne.

Kommunedirektør Kristin J. Kirsebom innledet informasjonsmøtet.

Barnehagen stengte dørene på 10 timers varsel onsdag morgen, noe som har skapt en svært krevende situasjon for barn og foreldre​.

Foresatte til barna i Brattås barnehage var invitert av kommunen til et informasjonsmøte torsdag kveld. Kommunedirektør Kristin J. Kirsebom innledet møtet med å uttrykke at stengingen av Brattås barnehage ikke samsvarer med barnehagens forpliktelser​.

-        Kommunen står på sitt krav om at barnehagen skal åpnes, og vurderer rettslige og økonomiske ansvar​, sa hun.

Styreleder i barnehagen har foreløpig ikke respondert på dette kravet. Derfor har kommunen måttet finne andre løsninger for barna, både på kort sikt og litt lengre sikt.

Løsningene ble presentert for foresatte torsdag kveld.

-        Vi vil så langt det er mulig sette barnas beste først, sa kommunedirektør Kristin J. Kirsebom.

På Brattås skole i høstferien

Den kortsiktige løsningen er å tilby barnehage på Brattås skole for alle barn neste uke, med oppstart mandag 7.oktober kl 09.00. Da er det høstferie for barna på skolen.

I løpet av høstferieuka vil kommunen kvalitetssikre tilbudene som vil bli gitt barna fra uke 42. Disse løsningene innebærer å plassere grupper av barn i litt ulike barnehager i Færder, med mål om at alle barn skal være sammen med kjente voksne og barn.

Samarbeide med ansatte

Færder kommune har i dag hatt et konstruktivt møte med de ansatte ved Brattås barnehage, som har mottatt permitteringsvarsel og blitt fritatt fra sine arbeidsoppgaver. Kommunen ønsker i størst mulig grad å sikre at barna ivaretas av de trygge voksne de kjenner, og vi ser derfor på muligheten for et samarbeid med de ansatte ved barnehagen. De ansatte har stort engasjement for å bidra til at barna får en trygg hverdag fremover, og kommunen er imponert over deres evne til å se muligheter og sette barna i fokus.

Mange spørsmål fra foresatte i møtet

De foresatte hadde mange spørsmål og kommentarer til løsningene som ble presentert i torsdagens møte. Noen uttrykte fortvilelse over at det kan bli lang reisevei til barnehagen. Andre var bekymret over at barnehagen blir splittet. Kommunen registrerer et stort behov for informasjon hos de foresatte, og vil legge opp til hyppig informasjonsdeling fremover. De foresatte vil bli invitert til et nytt informasjonsmøte i starten av uke 41.

Det var også mange spørsmål rundt det juridiske i stengingen av barnehagen, og kommunen vil i neste informasjonsmøte redegjøre for dette.