Gode kunstopplevelser i skolehverdagen, kultur og samarbeid - et internasjonalt prosjekt

Fra venstre: William (14), Caja (14), Renita Agnete (14) og Jenny (14). Alle elever ved Teigar ungdomsskole. Christian Brekke, Vestfold og Telemark Fylkeskommune Færder kommune og Teigar ungdomsskole fikk nylig besøk av deltagere i det EU-støttede prosjektet «The WOW Experience». Prosjektet skal bidra til å gi elever på barneskole- og ungdomsskoletrinnet meningsfulle kunst- og kulturopplevelser i skolen.

Prosjektet har koblinger til Den kulturelle skolesekken i Norge og Vestfold og Telemark fylkeskommune er prosjektkoordinator.

Kommunen og skolen er viktige partnere

Ordfører Jon Sanness Andersen hadde gleden av å ønske velkommen i auditoriet på Teigar ungdomsskole. Både kommunen og skolen er partnere og viktige støttespillere i prosjektet.

Ordføreren vektla muligheten som The WOW Experience gir for utveksling av erfaringer og gode eksempler, som vil bidra til å gi elever meningsfulle kunst- og kulturopplevelser i skolen.

Prosjektdeltakere fra fire nasjoner samlet utenfor Teigar ungdomsskole.

Deltagere fra fire land møtte elevene på Teigar

Deltagerne kom fra Finland, Island, Nord Makedonia og Norge, og fikk møte elever på Teigar ungdomsskole, som viste dem rundt på den flotte skolen.  Det var ingen tvil om at prosjektdeltagerne var imponerte over hva Teigar har å tilby elevene når det gjelder ute- og innearealer.

Vi har jobbet lenge med dette prosjektet, men koronapandemien førte dessverre til noen utsettelser. Prosjektet er gøy å jobbe med, og det er kjempefint at vi endelig er i gang, sier Caja, William og Jenny, elever på Teigar ungdomsskole.

Vigdis Martin er Færder kommunes rådgiver i The WOW Experience prosjektet, og er veldig fornøyd med at partene nå endelig fikk mulighet til å møtes, jobbe sammen og dele erfaringer.

Færder kommune er glad for å bidra inn i dette prosjektet med Den kulturelle skolesekken og Teigar ungdomsskole. Vi vet at dette prosjektet vil gi oss verdifull kunnskap som vi kan bruke videre til det beste for våre barn og unge, sier hun.

Mer om prosjektet

The WOW Experienceprosjektet har ni partnere: Fire skoler og fire kunsttilbydere fra Finland, Island, Nord Makedonia og Norge, i tillegg til Kulturtanken – som er den statlige etaten for Den kulturelle skolesekken i Norge. Fra Norge er Teigar ungdomsskole partner og Færder kommune er associated partner.

Les mer på thewowexperience.eu og følg oss på Facebook.