Har du minirenseanlegg?

Aleksander Moe, ingeniør - Klikk for stort bildeHvis du har et minirenseanlegg kan det hende du får besøk av Aleksander i løpet av det neste halvåret. Aleksander Moe er forurensningsansvarlig i kommunen og har jobben med å sjekke at de spredte avløpene i Færder holder seg innenfor de utslippskravene som er satt av klima- og miljødepartementet. Tilsynet blir ikke varslet på forhånd, men ta gjerne en prat med Aleksander når du ser han.

Hva er et minirenseanlegg

Minirenseanlegg er en nedskalert utgave av store konvensjonelle renseanlegg. Minirenseanlegg kan plasseres i kjeller, garasje eller graves ned i bakken. I Færder kommune er anleggene primært brukt på hytter, men det er også en del eneboliger som benytter slike anlegg.

Hvorfor det er viktig å ha regler for rensing av avløpsvann

Avløpsvann er det vannet som blir brukt inne i huset til toalettet og vaskevann fra badet og kjøkkenet. Et avløpsrenseanlegg renser avløpsvannet slik at det trygt kan slippes ut i grunnen eller til vann, uten å forurense.

Vannet fra avløpsrenseanlegg inneholder stoffer som kan skade bunndyr og fisk, føre til sykdom hos mennesker og gjøre vannet dårlig egnet for friluftsliv og som drikkevann, forklarer Aleksander.

Forurensningsansvarlig poengterer også at reglene om utbedring av avløpsanlegg er gitt for å forhindre forurensning og sørge for at vi kan benytte vannet til det vi ønsker -  også i fremtiden.

Måleapparat for fosfor i minirenseanlegg - Klikk for stort bildeApparatet som benyttes for å måle fosformengden i avløpet ved tilsyn av minirenseanlegg

Nyttige huskeregler - både for private og offentlig avløpsnett

Aleksander påpeker at det er noen huskeregler for alle typer avløpsnett for å forlenge levetiden på anlegget og for å unngå tilstopping og problemer:

• Bruk bare miljømerkede vaskemidler – se etter svanemerket og blomsten.
  • Bruk rist over sluk i oppvaskkummen.
  • Ikke hell matrester eller kaffegrut i vasken.
  • Ikke hell melkeprodukter i avløpet/vasken, det kan ha en negativ virkning på renseprosessen.
  • Ikke bruk kjemiske avløpsåpnere som for eksempel «Plumbo» når avløpet er tett. Bruk heller kokende vann eller mekanisk rengjøring.
  • Ikke hell olje, løsemidler eller flytende fett i avløpet.
  • Ikke bruk antibakterielle såpeprodukter eller blekemidler som inneholder klor – det dreper de viktige bakteriene i renseanlegget ditt.
  • Ikke kast hår, bleier, bind, våtservietter eller Q-tips i toalettet – det kan føre til tilstopping og problemer.

Har du spørsmål til ditt minirenseanlegg?

Ta kontakt med Aleksander Moe

Les mer om avløp og kommunens tilsynsrolle