Imponert kunnskapsminister på besøk i Teiehøyden barnehage

Kunnskapsminister Tonje Brenna mottok mange tegninger fra barna i Teiehøyden barnehage.

Det var høy stemning da kunnskapsminister Tonje Brenna kom på besøk til Teiehøyden barnehage denne uka. Barna inviterte raskt statsråden med på «Fruktleken», etter å ha overrakt tegninger og drøftet Kaptein Sabeltann og Daidalos med ministeren.

Bakgrunnen for besøket var at kunnskapsministeren ville høre om hvordan Færder kommunes tiltak med å ha en spesialpedagog ansatt i hver barnehage fungerer i praksis. Siden 2017 har hver barnehage i Færder kommune en dedikert spesialpedagog, noe som har gitt en markant nedgang i antall barn som mottar spesialpedagogisk hjelp, både i barnehage og på skole.

Stolte av gode resultater

Ordfører Jon Sanness Andersen ønsket Tonje Brenna velkommen til Færder kommune, og kunne informere om at Teiehøyden barnehage var den første barnehagen som ble bygget på Nøtterøy i 1972.

- Vi i Færder er veldig stolte av at du har kommet hit for å høre om den satsingen vi har hatt i mange år nå med å ha ekstra spesialpedagoger i barnehagene. Både politikere og administrasjonen har klart å hegne om dette, selv når vi har måtte kutte i budsjettene. Dette tiltaket er jo ikke lovpålagt, men grunnen til at vi har klart skjerme denne satsingen er jo fordi dette er et veldig viktig tiltak og resultatene taler jo sitt klare språk, sa ordføreren.

- Så blir jo tall lett litt teoretiske og kalde, fortsatte ordføreren. Men dette handler jo om barn, mennesker og familier. Og det er jo det viktige perspektivet her. Når antallet enkeltvedtak om spesialundervisning går ned så betyr jo det at barn har det bedre og sliter mindre.

Riktig hjelp til rett tid

Marie Sørlie er spesialpedagog i Teiehøyden barnehage og hun fortalte kunnskapsministeren om hvordan hun jobber.

- Jeg deltar i de naturlige situasjonene i barnehagen, noe som innebærer at hjelpen kommer nærmere barna. Jeg oppdager barn som trenger hjelp på et tidlig tidspunkt og kan sette inn tiltak raskt, forklarte Marie.

Spesialpedagogens innsats i alle barnehagegruppene gjør også at kompetansen når ut i hele organisasjonen – noe som kommer alle barna til gode.

Imponert kunnskapsminister

Kunnskapsministeren viste et stort engasjement under besøket og tok til seg hva hun fikk se og høre om i Teiehøyden barnehage.

- Jeg blir veldig imponert over hvordan dere i Teiehøyden barnehage jobber på tvers og tenker både helhetlig og spesialisering, sa hun. Dere tar utgangspunkt i barna og får til masse. Dette er unikt for Færder kommune, og andre kommuner burde la seg inspirere. Denne modellen burde bli den nye eksportvaren for Færder kommune, avsluttet Tonje Brenna entusiastisk.