Informasjon om apekoppvaksine til prioritert gruppe

Vaksinering av en gutt. Foto. - Klikk for stort bilde

Våren 2022 ble det oppdaget et utbrudd med apekopper.

Apekopper smitter mellom mennesker via tett kontakt med utslett, kroppsvæsker og dråper. Seksuell kontakt er vanligste smittemåte i utbruddet. Så langt er det hovedsakelig menn som har sex med menn (MSM) som er rammet.

Vaksinen som brukes mot apekopper kan gis før og etter smitte, og det antas at den kan forebygge sykdom og alvorlig sykdomsforløp.

Foreløpig er det svært begrenset tilgang på vaksinen, dermed er det en streng prioritering rundt bruken av de tilgjengelige dosene.

Kommunene har ansvar for vaksinasjon av sine innbyggere som oppfyller bestemte kriterier ut fra økt risiko for smitte.

Vaksinen tilbys nå til:

• Menn eller transpersoner som har sex med menn, OG som har risikoatferd (hyppig partnerbytte, tilfeldig sex, gruppesex og chemsex), OG som har hatt syfilis, gonoré eller klamydia siste 24 måneder
  • Personer som tilhører denne gruppen og ønsker vaksine kan kontakte kommuneoverlege Elin Jakobsen tlf 916 20 590.
  • Nabokommuner vil samarbeide om vaksineringen.
  • Vaksineringen vil trolig foregå i begynnelsen av mai.
  • Personer som har henvendt seg til kommunene og ønsker vaksine, vil bli kontaktet for nærmere avtale om tid og sted for apekoppvaksinasjon.

For mer informasjon: