Kommunestyret vil ha Pride-flagging og nye tiltak på Teie torv

I kommunestyremøtet den 22. mai ble det enstemmig vedtatt at Pride-flagget skal heises på Tinghaug, Rødsgata 36 og ved kommunens barne- og ungdomsskoler i juni måned, så lenge skolene er åpne, samt 25. juni. På offisielle, norske flaggdager skal det norske flagget brukes.

Bakgrunnen for vedtaket var et forslag fra Kristine Slettom (Ap) om kommunens flaggreglement, som ble fulgt opp av et lignende forslag fra Gunstein Sundene (H). Sundenes forslag, som var likt fylkeskommunens vedtak i en tilsvarende sak, ble enstemmig vedtatt i kommunestyret.

Tiltak på Teie torv

Det ble også enstemmig vedtatt å støtte representantforslaget fra Runar Bækhus (V) om Teie torv. Administrasjonen skal gjøre midlertidige tiltak for å gjøre torvet mer brukervennlig og spørre Vestfold fylkeskommune om hjelp til planlegging av dette samt lån av utemøbler. Det skal også vurderes tiltak for flere EL-tilkoblingsplasser for handelsvogner. Tiltakene skal settes i gang nå, slik at endringene er klare i løpet av sommeren. En plan for dette skal legges fram for kommunestyret 19. juni i år.

Utredning av nullfiskeområde i Færder nasjonalpark

Et representantforslag fra Jon Sanness Andersen (Ap) om etablering av nullfiskeområde i Færder nasjonalpark ble debattert i kommunestyremøtet. Etter gruppemøter blant partiene, ble et alternativt forslag fra Anders Mathisen (Frp) enstemmig vedtatt. Vedtaket ber om en utredning av nullfiske som vurderer fiske på ulike arter, omfang, innføringsprosess, og involvering av berørte parter som næringsdrivende. Kommunedirektøren skal deretter fremme en sak for politisk behandling.

Tiltaksplan mot vold og seksuelle overgrep

Vold og overgrep er et alvorlig samfunns- og folkehelseproblem. Færder kommune har hatt en tiltaksplan mot vold i nære relasjoner, men på grunn av nasjonale tall som viser en negativ utvikling, har kommunen valgt å oppdatere planen. Den nye tiltaksplanen  mot vold og seksuelle overgrep har et bredere fokus og dekker mer enn bare vold i nære relasjoner. Planen ble enstemmig vedtatt av kommunestyret.

Les alle sakene som ble behandlet i kommunestyremøtet den 22. mai her.

Se opptak av kommunestyremøtet her.