Lager festival for ungdom på Slottsfjellet

MUSTI: 18 år gamle Ugbad Musti ble en av Øyafestivalens store snakkiser i fjor. I juni kommer hun til Tønsberg.Artister som Metteson og Musti står på scenen når nesten 5.000 ungdomsskoleelever fra Færder, Holmestrand, Horten og Tønsberg inviteres til festival 14. og 15. juni.

Festivalen er en del av Den kulturelle skolesekken (DKS), og er et samarbeid mellom de fire kommunene.

- Formålet med festivalen er å gi elevene en dag fylt med innhold av høy kunstnerisk kvalitet, og elevene skal selv være med på å lage festivalen, sier prosjektleder Henriette Larsen.

PROSJEKTGRUPPA: Vigdis Martin, DKS-kontakt Færder, Siv Ellen Kristiansen, DKS-kontakt Tønsberg, Henriette Larsen, prosjektleder, og Jonas Brekke Krossli, DKS-kontakt Holmestrand. Solfrid Sakkariassen, DKS-kontakt i Horten kommune, var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Den aller første DKS-festivalen arrangeres 14. og 15. juni. Festivalområdet på Slottsfjellet vil bestå av én hovedscene for musikk og én hovedscene for scenekunst. Rundt på området vil det være installasjoner, pop up-overraskelser og verksteder med ulike samarbeidspartnere.

- Det er så mange elever at vi er nødt til å dele opp og kjøre det samme opplegget to ganger. Derfor går festivalen over to dager. Ett av målene er å skape tilhørighet og åpenhet mellom kommunene, og derfor vi dele dagene trinnvis. På den måten det være elever fra alle kommunene begge dagene, sier Larsen.

Skeivt kulturår

Festivalen skal foregå i skoletiden, og er gratis for elevene. Ideen til festivalen er hentet fra DKS Oslo og Kulturfest Tøyen, Miniøya sin skolefestival. Sparebankstiftelsen Nøtterøy Tønsberg og Sparebankstiftelsen DNB har gitt økonomisk støtte til gjennomføringen.

- Elevene er selv med på å bestemme innhold og aktiviteter. I tillegg vil flere elever være med på å jobbe frivillig med ulike festivaloppgaver i løpet av de to dagene, forteller Larsen.

Elevene vil få oppleve artister som Metteson og Musti, i tillegg til teater, dans, litteratur, og visuell kunst. Det blir også aktiviteter med vekt på blant annet animasjon, nysirkus og foto. Elevene velger selv hva de vil delta på.

- I programmet legger vi vekt på mangfold når det gjelder kjønn, etnisitet, kultur og tilhørighet. I 2022 feirer vi Skeivt kulturår fordi det er 50 år siden forbudet mot homofili ble opphevet. Dette ønsker vi å markere for å vise at vi fortsatt må kjempe for menneskerettigheter – også i Norge, sier Larsen.