Lansering av HKH-rapport: SAMMEN OM INNENFORSKAP – Hvordan bør vi som lokalsamfunn jobbe sammen om forebygging og tidlig innsats for å forhindre hatefulle ytringer, radikalisering og voldelig ekstremisme blant unge?

HKH-rapport: Fra utenfor til innenfor - Klikk for stort bildeKartleggingen av temaet ble igangsatt i forbindelse med at Færder kommune sin handlingsplan «Fra utenforskap til innenforskap – Handlingsplan mot radikalisering og voldelig ekstremisme, 2016-2021» skulle revideres.

I revisjonsarbeidet har kommunen ønsket å gjøre en grundig kartlegging lokalt, som kunnskapsgrunnlag for revideringen. Prosjektgruppa har valgt metoden Hurtig Kartlegging og Handling (HKH) som grunnlag for denne kartleggingen. KORUS Sør har gitt metodisk veiledning i kartleggingen og Radikalisering- og mangfoldskoordinator i Sørøst politidistrikt har gitt faglig veiledning i prosessen. Færder kommune ønsket å se den lokale handlingsplanen opp mot den den nyreviderte nasjonale handlingsplanen, og samtidig hente inn et lokalt kunnskapsgrunnlag for å styrke at tiltakene som foreslås lokalt både samsvarer med det lokale utfordringsbildet og den nasjonale handlingsplanen. Å stå sammen om innenforskap er et felles samfunnsansvar, og dette står sentralt for Færder kommunes valg om å bruke en HKH-kartlegging, som sikrer en bred involvering av lokalsamfunnet.

Her kan du laste ned HKH-rapporten  (PDF, 18 MB)

Prosjektgruppa: Rino Emrich Rudsli, representant for hjelpetjenestene oppvekst (RMU, barnevern, PPT/skolehelsetjeneste), Tone Dankertsen, politikontakt for Færder kommune, Helena Bisgaard, rådgiver frivillighet Hanna Jenny Murel, representant for skolene (vgs. /ungdomsskole), Bent Hagberg-Olsen, NAV/Flyktning-og integreringsteamet (FINT), Mariann Grønsberg Løken, tjeneste psykisk helse og rus, Ledet av: Anette Malme, SLT-koordinator, Veiledet av: Rosanne Kristiansen og Hilde Jeanette Løberg, KORUS Sør og Camilla Hålien Johansen, Radikalisering- og mangfoldskoordinator i Sørøst politidistrikt.

Involvering av lokalsamfunnet

Færder kommune har benyttet høy grad av involvering av lokalsamfunnet i kartleggingsarbeidet. Prosjektgruppa har brukt ulike metoder i kartleggingen, som innledende dialogmøte, innhenting av eksisterende kunnskap, spørreskjema og intervju med nøkkelinformanter, dialogmøter med målgruppen, digitale spørreundersøkelser med målgruppen, felt-intervju med målgruppen og oppsummerende dialogmøte. Spesielt har dialogmøtene med ungdom og unge voksne vært viktige i kartleggingen.

Funn fra kartleggingen

Lokalt forstås hatefulle ytringer som nedsettende ytringer eller trusler mot personer eller grupper på bakgrunn av deres nasjonale eller etniske opprinnelse, seksuelle orientering, religion eller livssyn, kjønn/kjønnsidentitet/kjønnsuttrykk eller ved nedsatt funksjonsevne. Vi har funnet at det i ungdomsmiljøene brukes hatefulle ytringer av både gutter og jenter. Blant de voksne er det flere menn enn kvinner som bruker hatefulle ytringer. Det et fåtall i Færder som blir radikalisert eller begår voldelige ekstreme handlinger.

Det rapporteres om et stort omfang av hatefulle ytringer i Færder kommune. Internett og sosiale medier er arenaen hvor det er høyest forekomst av hatefulle ytringer. For unge er det mest hatefulle ytringer på nettet, i sosiale medier og andre digitale sosiale møteplasser som i spill/gaming, debattsider og ulike forum. Skolen og idretten er andre arenaer hvor det forekommer hatefulle ytringer, og det beskrives at det har blitt en mer normal sjargong i ungdomsmiljøene, hvor hatytringene ofte kamufleres som humor.

Kartleggingen viser at det generelt er liten erfaring med bekymring for radikaliseringsprosesser i Færder kommune, og få fagpersoner har hatt direkte befatning med dette. Kunnskapen og kompetansen på tematikken radikalisering og voldelig ekstremisme er for det meste tillært kunnskap fra medier. Radikaliseringsprosessene foregår oftest i lukkede samfunn, og er dermed lite synlige. De som står i fare for å bli radikalisert er ofte unge gutter, eller sårbare personer, som opplever utenforskap.

Unge har god oversikt over de digitale arenaene hvor hatefulle ytringer forekommer, og hvor de mulige digitale arenaene for radikaliseringsprosessene kan være, mens fagfolk og voksne generelt har liten oversikt over dette.

Anbefalte tiltak

Gjennom kartleggingen gis det anbefalinger om tiltak for å øke kompetansen i lokalsamfunnet, tiltak for dialog, fellesskap og tilgjengelige voksne, tiltak for innenforskap og mestring, tiltak for tverrfaglig samarbeid og felles retningslinjer, tiltak for handlingskompetanse for tidlig innsats og hvordan intervenere ved tidlig tegn til radikalisering og voldelig ekstremisme.

Her kan du laste ned HKH-rapporten  (PDF, 18 MB)

Lansering av HKH-rapporten

I forbindelse med lansering av HKH-rapporten arrangerte Færder kommune en fagdag om tematikken hvor blant annet funnene fra kartleggingen ble lagt frem. Her bidro dyktige innledere med relevant fagkunnskap. Se lanseringsprogrammet her. Prosjektgruppa takker alle som har bidratt i prosessen.

Bilder fra lanseringen