Lokalsamfunnet delte nyttige erfaringer

Foto: Rino Emrich Rudsli (repr. hjelpetjenestene/RMU), Tone Dankertsen (politikontakt for Færder kommune), Helena Bisgaard (rådgiver frivillighet), Hanna Jenny Murel, representant for skolene (vgs. /ungdomsskole) Hilde Jeanette Løberg (KoRus Sør), Anette Malme (prosjektleder/SLT-koordinator), Rosanne Kristiansen (KoRus Sør), Camilla Hålien Johansen (mangfold- og Radikaliseringskoordinator i Sørøst PD), Bent Hagberg-Olsen (NAV/Flyktning og innvandrertjenesten) og Mariann Grønsberg Løken (tjeneste psykisk helse og rus).
Fredag 29. oktober delte lokalsamfunnet nyttige erfaringer gjennom et oppsummerende dialogmøte i prosjekt "Fra utenfor til innenfor».

Hatprat, radikalisering og voldelig ekstremisme

Færder kommune inviterte til avsluttende dialogmøte i prosjektet "Fra utenfor til innenfor". Med utgangspunkt i innspill prosjektgruppa fikk av lokalsamfunnet i dialogmøtet 9. april, har de nå kartlagt videre. Ungdom og voksne generelt, ungdomsskoler, videregående skoler, politiet, ulike etater i kommunen og flere har uttalt seg. Prosjektgruppa har fått en bredere forståelse av hvordan det er i Færder kommune. Sammen har vi fått innsikt i et noe ukjent tema for mange; hatprat, radikalisering og voldelig ekstremisme.

Forslag til foreløpige tiltak

I dialogmøtet presenterte prosjektgruppa funn som er gjort i kartleggingen og kom med foreløpige forslag til tiltak i Færder kommune. Prosjektgruppa er svært takknemlige for alle tilbakemeldinger og innspill de fikk fra deltakere i dialogmøtet på både funn og forslag til tiltak.

Det var et imponerende stort engasjement blant deltakerne som var tilstede i dialogmøtet. Deres innspill betyr mye! De neste ukene vil prosjektgruppa gjennomgå tilbakemeldingene vi har fått før vi ferdigstiller kartleggingsarbeidet i en rapport, sier prosjektleder Anette Malme.

Foto: Dialogmøte 29. oktober.

Rapportlansering 26. november

Kartleggingen er et ledd i en Hurtig kartlegging og handling (HKH) som gjennomføres under veiledning av KoRus Sør og Mangfold- og radikaliseringskoordinator i Sørøst politidistrikt.

Rapporten lanseres fredag 26. november hvor Færder kommune inviterer til en fagdag.

Tusen takk for alle gode innspill på veien! Hilsen prosjekt "fra utenfor til innenfor".

Foto: Virksomhetsdirektør for oppvekst Hilde Schjerven og prosjektleder og SLT-koordinator Anette Malme.