Med vind i seilene – seilopplæring og utesvømming for elever i 5. trinn

Færder kommune, i samarbeid med Tønsberg seilforening, tilbyr nå seilopplæring og utesvømming for kommunens elever i 5. trinn. Dette er en ny og viktig satsing der alle elever vil få erfaring med seiling og øke svømmekompetansen sin.

Seilopplæringen og utesvømmingen skjer på Fjærholmen og gjennomføres over tre hele skoledager for hver gruppe på 20 elever. Opplegget pågår fra uke 34 og frem til høstferien, samt fra påske og frem til sommeren.

Det å kunne føle seg trygg på vannet er viktig i en øykommune, og jeg er veldig glad for at dette prosjektet settes i gang, sier ordfører Jon Sanness Andersen.

Seilforeningen er genuint opptatt av at befolkningen skal kunne bruke naturen som er rundt oss. Og for at man skal kunne benytte seg av den flotte naturen er det viktig å bli trygg i vannet. Vi er veldig glade for å få bli med på dette prosjektet, og gleder oss til fortsettelsen, sier Eirik Brekke, leder i Tønsberg Seilforening.

Alle skal få bli kjent med og ta del av vannet rundt oss

Færder kommune er en øykommune og det er viktig at alle barn gis mulighet til å ta del av naturen som omkranser hele kommunen, nemlig vannet. I samarbeid med Tønsberg seilforening har derfor kommunen fått til et opplegg med seilopplæring for kommunens elever i 5. trinn. Det er kjøpt inn tre seilbåter av typen RS Quest, ved hjelp av støtte fra Gjensidigestiftelsen.

Intensjonen er at disse båtene skal seile mest mulig. Elevene får tilbud om å seile tre ganger av 1,5 time pr økt.

Kommunen har i dag vanntilvenningskurs for elever på 3. trinn og ordinær svømmeopplæring for alle elever på 4. trinn i Tønsberg svømmehall. Nå får elevene i tillegg utesvømming på 5. trinn.

Skolen skal bidra til at elevene utvikler naturglede

Vannaktivitetene passer godt inn i hva fagfornyelsen omtaler i overordnet del:

Skolen skal bidra til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet. Mennesket er en del av naturen og har ansvar for å forvalte den på en forsvarlig måte. Gjennom opplæringen skal elevene få kunnskap om og utvikle respekt for naturen. De skal få oppleve naturen og se den som en kilde til nytte, glede, helse og læring. Elevene skal utvikle bevissthet om hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet, og dermed også våre samfunn. Skolen skal bidra til at elevene utvikler vilje til å ta vare på miljøet.