Mottakere av Færderstipendet og Færderprisen 2022

Isak Gurrik - Klikk for stort bildeIsak Gurrik

Det er med stor glede Færder kommune kunngjør hvem som mottar Færderprisen og Færderstipendet 2022. Den politisk valgte komitéen mottok gode søknader og forslag, men var enstemmig i sin avgjørelse om hvem som er årets mottakere.

Færderprisen 2022:

Prisen tildeles Renate Ottersen

Begrunnelse: Renate Ottersen, som driver Skauen gård på Tjøme, er eneste melkeprodusent i Færder. Gjennom en årrekke har hun dyrket gras til dyra på et stort antall jorder over hele Tjøme. På den måten bidrar hun til å bevare kulturlandskapet og holde gammel innmarksjord i hevd. I tillegg har Renate utviklet Skauen gård til en moderne og effektiv storgård samtidig som hun har tatt vare på og utviklet den gamle gårdsbebyggelsen og kulturen tilknyttet den.

Renate Ottersen mottar pris av ordfører Jon Sanness Andersen - Klikk for stort bildeRenate Ottersen mottar pris av ordfører Jon Sanness Andersen

Færderstipendet 2022:

Prisen tildeles Isak Gurrik.

Begrunnelse: Isak Gurrik er en rifleskytter som tross sin unge alder har rukket å bli en av Norges beste juniorskyttere. Han har allerede en imponerende merittliste på det nasjonale plan, og er i 2022 tatt ut av Norges skytterforbund til å representere Norge i tre internasjonale stevner. Han er svært dedikert til sin idrett og bruker det meste av sin fritid til skytetrening. Han tar for tiden sin videreutdanning på Norges Toppidrettsgymnas, skytelinja. Hans mål er å bli en del av det norske riflelandslaget, som er et av verdens beste.

Prisvinnerne - Klikk for stort bildePrisvinnerne sammen med Jon Sanness Andersen, ordfører og Fay Stenvoll. leder av hovedutvalg oppvekst.

Om Færderprisen og Færderstipendet

Færder kommune deler årlig ut priser og stipend. Målet er å legge til rette for gode rammevilkår, inspirere til videre arbeid og vise at kommunen verdsetter det gode arbeidet som gjøres innen kultur, idrett og frivillighet.

Færderstipendet

Færderstipendet er ment å stimulere mottakers videreutvikling innenfor områdene kunst, kultur eller idrett. Færderstipendet kan søkes av enkeltpersoner hjemmehørende, eller med nær tilknytning til Færder kommune og som har ønske om utdanning/videreutvikling innenfor kunst, kultur eller idrett. Unge søkere prioriteres. Nedre aldersgrense er fylte 16 år ved årets utgang. Færderstipendet har en verdi på 25.000,-.

Færderprisen

Færderprisen er ment å anerkjenne, synliggjøre og motivere til kunst-, kultur-, frivillighets- og inkluderingsarbeid i kommunen. Færderprisen kan tildeles personer og/eller organisasjoner som bor eller arbeider i Færder kommune, som anerkjennelse for kulturell eller kunstnerisk innsats eller verdifull uegennyttig innsats i løpet av året som har gått eller over et lengre tidsrom. Færderprisen kan også tildeles personer og/eller organisasjoner med annen tilknytning til Færder, som gjennom sin virksomhet har profilert Færder på en god måte eller med uegennyttige innsats har bidratt til Færdersamfunnets beste.

Færderprisen består av et verk av kunstneren Svein Nyhus.

Prisene ble delt ut på et arrangement på Nøtterøy kulturhus den 5. desember

Pris og stipend for 2022 ble delt ut  i forbindelse med et arrangement på Nøtterøy Kulturhus 5. desember. Her markerte vi avslutningen av Frivillighetens år 2022 og FNs internasjonale dag for frivillighet med blant annet kake og konsert med Marius Roth Christensen. Intensjonen med Frivillighetens år har vært å få flere med, fjerne barrierer for deltakelse og øke kunnskap om frivillig sektor. Gjennom 2022 har derfor kommunen, i samarbeid med lag og foreninger, hatt ekstra søkelys på å skape gode arenaer for frivilligheten.

Nærturstafetten 2022

På arrangementet 5. desember ble det også delt ut pris for å ha gjennomført flest mulig turer i Nærturstafetten 2022.  Dette har vært et signalarrangement i frivillighetens år 2022. Jens Fyhn mottok prisen.