Ny nettside for ungdom: psyktglad.no

Nettside for ungdom: psyktbra.no - Klikk for stort bildeEn rekke kjendiser har stilt opp i en ny storsatsing for å redusere selvmord blant ungdom. Thomas Seltzer, Henriette Steenstrup, “Helsesista”, Jannecke Weeden og Olaf Tufte er noen av kjendisene som deler sine erfaringer.

Gjennom prosjektet, som er et initiativ fra Veronica Poer i Unge LEVE, snakker Poer for hundrevis av ungdom i den videregående skolen om hvordan de kan takle en hverdag preget av følelser i sving. Informasjonen har hun samlet på en helt ny nettside som lanseres på verdensdagen for psykisk helse 10. oktober.

Psyktglad.no - den første nettsiden om psykiske helsetilbud for ungdom

Nettsiden er den første av sitt slag i Norge og samler informasjon om de psykiske helsetilbudene for ungdom. Målet er å gjøre informasjonen mer tilgjengelig.

Både oppdragsgiveren i Vestfold og Telemark fylkeskommune og fagmiljøene roser den nye satsingen.

Nettsida, som nå lanseres, formidler viktig kunnskap og informasjon på ett sted. Det gjør at det er enklere å ta kontakt for dem som trenger å snakke med noen. Det gjør også at kunnskap om psykisk er enklere tilgjengelig. Arbeidet som Unge LEVE gjør er av svært stor betydning, sier Kjersti Ulriksen, seksjonsleder for folkehelse og livsmestring i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Psykologspesialist ved BUP og tidligere barneombud, Reidar Hjermann, mener at nettsiden gir svaret på mange av spørsmålene unge har i dag.

Ikke bare kan dere selv finne frem i jungelen av ulike hjelpetilbud. Informasjonen på denne nettsiden vil i mange tilfeller gi dere de rette verktøyene til å begynne å nøste i hva det er som skjer med dere når ubegripelige følelser og tanker blir et problem i hverdagen, sier han.

Kjendis-Norge gir psykisk helse-råd

Flere kjendiser støtter prosjektet med personlige refleksjoner om å håndtere følelser og dårlige dager. Det har blitt godt mottatt av ungdommen.

Det fine med å ha med kjendisenes egne råd til å ta vare på sin psykiske helse er at vi får gjort budskapet om at alle har en psykisk helse enda tydeligere. Kjendisene bidrar også med å spre godt humør inn i et alvorspreget tema, forteller initiativtager Veronica Poer.

Psykisk helse angår oss alle. Å gi ungdom verktøy for å takle helt vanlige psykiske belastninger er noe av det viktigste vi kan gjøre innen forebygging av psykisk uhelse og selvmord, legger hun til.