Ordførers hjørne 1. desember 2023

Jeg har de siste dagene hatt stor glede av å møte frivilligheten i Færder i ulike sammenhenger. Nylig ble de frivillige på Sjølystsenteret og Smidsrød helsehus hyllet og takket med den årlige og tradisjonsrike middagen.  I min tale til de frivillige understreket jeg betydningen av innsatsen som de gjør og hvordan deres engasjement bidrar til et sterkere og mer omsorgsfullt Færder-samfunn.

En annen engasjert gjeng av frivillige er Torås forts venner, som inviterte til en omvisning i Færder militærhistoriske museumsanlegg. Her fikk vi en lærerik og interessant guidet tur, og lærte mye om lokal militærhistorie av ildsjelen John Toresen.

På Færder Frivilligsentral møter en stor gjeng frivillige opp hver onsdag kveld. Her arrangeres det nemlig korøvelse med Demenskoret i Færder. De frivillige baker, koker kaffe og dekker på til hyggelig sosialt samvær. Andre bistår kordeltagerne med praktiske ting, og alle bidrar de til å skape en god stemning og fine opplevelser for både sangere og pårørende. Jeg hadde det ærefulle oppdraget å dele ut årets Færderpris til Demenskoret i Færder på deres korøvelse, og fikk samtidig nyte av flott sang, musikk og den gode stemningen. Det er ingen tvil om at initiativtagerne til koret har lykkes i å skape en arena for fellesskap, glede og musikkopplevelser.

Fritid Færder har vært med i et pilotprosjekt hos organisasjonen Ungdom og Fritid.  Flere Færder-ungdommer og ansatte har bidratt til en studie om inkludering av jenter i datakultur. Dette banebrytende arbeidet har resultert i en veileder med Ragna på forsiden. Hun er en av Fritid Færders gamende ungdomsressurser i gaming crew. Veilederen ble lansert på landskonferansen til organisasjonen Ungdom og Fritid, og fikk mye positiv oppmerksomhet.  Dette arbeidet kommer til å ha ringvirkning for ungdoms- og inkluderings arbeid i hele landet, og jeg er dypt imponert over arbeidet som blir lagt ned for og av ungdommer i kommunen.

Kommunedirektør Kristin Nilsen og jeg fortsetter med besøk til ulike virksomheter i kommunen for å bli kjent. De seneste dagene har vi blant annet besøkt Teiehøyden barnehage og Hjemmetjenesten Nøtterøy, med tilhørende omsorgsboliger. Vi er imponerte over god organisering og mye engasjement hos tjenestene i Færder.

Med hilsen Tom Mello, ordfører