Populære konserter med Rein Alexander og Petter Anthon Næss i Færders institusjoner

Rein Alexander og Petter Anthon Næss besøker Den kulturelle spaserstokken i Færder kommune denne høsten.

De har i løpet av noen dager holdt konserten «Rein sangglede» for institusjonene i Færder kommune.

Utekonserten på Bjønnesåsen bo- og aktivitetssenter skapte god og lun stemning blant beboerne. Rein Alexander og Petter Anthon Næss fremførte et bredt repertoar  av sanger, som mange kjente godt og nynnet med på. Duoen startet med «When you are smiling» og fortsatte med norske, svenske, franske og spanske slagere.  Vi fikk bl a høre sanger fra Jahn Teigen og Evert Taube. En beboer ønsket opera, og Rein Alexander slo til med `O sole mio.

Duoen fikk selskap av vindkast under konserten, men også sol (og Rein, som artisten selv påpekte humrende). Selv om notepapirer stadig vekk ble tatt av vinden, var det en rutinert pianist som uten problemer spilte uten notene sine.

Konserten ble avsluttet med «What a wonderful world», og flere ble sittende igjen med en tåre i øyekroken.

Om Rein Alexander og Petter Anthon Næss

Sang og musikk stod sentralt i Rein Alexanders oppvekst, og hans profesjonelle karriere har vært en naturlig progresjon av hans alltid fulle hengivenhet til musikken. Allerede som Sølvgutt, i NRKs guttekor, tok sangen ham rundt i hele Norge og verden over. I dag er han en skolert og selvlært, rutinert formidler og tolker av mange musikalske stilarter,- og som han selv sier, forsøker han hele tiden å utfordre seg selv, noe han mener er nøkkelen til alltid å ville synge mer. Norge, USA, Island, London, Italia og Sverige er steder han har kalt hjemme, både som student og profesjonell. Utmerkelsene ved skoler som Royal Academy of Music, og The Reykjavik academy of Singing and Vocal Arts, og ikke minst det norske folks klare tale i TV-konkurransen «Kjempesjansen 2003», har vært godt fundament for videre utvikling og dedikasjon. Rein Alexander har gjort utallige konserter og turneer som til sammen utgjør flere hundre konserter for et stort publikum. Av sceniske roller nevnes Jean Valjean i Les Miserables, Anatoly i Chess, Terje Vigen, Anton Fugger i Which witch, m.fl. Rein Alexander har solgt mer enn 110 000 fysiske album og han har flere hundre tusen streams.

Rein Alexander har et tett samarbeid med musikeren Petter Anthon Næss. Petter Anthon er født i Tønsberg. Han begynte tidlig å spille musikk og har vært Rein Alexanders faste pianist og kapellmester i ti år. Han spiller også med Elisabeth Andreassen, Anita Skorgan og Ole Edvard Antonsen, og har ellers spilt med de aller fleste av de store norske artistene av litt eldre årgang.

De to artistene er svært entusiastiske over å holde disse konsertene på institusjonene. Se intervju under.

Den kulturelle spaserstokken

Den kulturelle spaserstokken er en nasjonal kultursatsing som har som mål å sørge for profesjonell kunst- og kulturformidling av høy kvalitet til eldre og med Den kulturelle Spaserstokken ønsker Færder kommune å bidra til å bedre livskvaliteten til seniorer gjennom et variert kulturelt tilbud.

Den kulturelle spaserstokken (DKSS) er et kommunalt samarbeidsprosjekt og finansieres av statlige midler.

MÅLET MED DEN KULTURELLE SPASERSTOKKEN - Sitat kulturdepartementet

• Sørge for profesjonell kunst- og kulturformidling av høy kvalitet til eldre
  • Legge til rette for økt samarbeid mellom kultursektoren og omsorgssektoren, slik at det utvikles gode kunst- og kulturprosjekter lokalt innenfor et mangfold av sjangre og uttrykk
  • Bidra til at eldre får et tilpasset kulturtilbud på arenaer der de eldre befinner seg i dagliglivet